י"ג שבט תשמ"ב
ש"ק פ' בשלח י"ג שבט ה'תשמ"ב
הגיע מביתו ב- 8:30 הודיע (לזה שמודיע תמיד) שיהי' רש"י על "ה' שמו" שב'שירה', ירד לשחרית ב-10:00 בקרה"ת באמצע הפסוק וירא ישראל נעמד בצד הימני של הסטענדר דהיינו לכיוון הס"ת הסתכל בחומש באמצע הביט על הס"ת [פעמיים] בסיום שירת מרים הסתובב למקומו, והתיישב רק לאחרי שגמרו לקרוא את הקריאה ז.א. עד חמישי. [בתחילה שם את ידו הימנית בכף ידו השמאלית ולאחרי שדפדף שם את ידו הימנית על השמאלית את ידו הימנית השעין על הסטענדר] במוסף הורה לשיר "הוא אלוקינו" עוד בזמן שאמרו "שמע ישראל" וכן כשהש"ץ ניגן.
התוועדות מהשעה 1:30 [עד 5:15] לאחרי שקידש שרו "רועה ישראל" (כבכל שבת) והרבי נענע כמ"פ בראשו להגברת השירה למר רוזן שמחה כפיים כל הזמן וכן לש.קונין וחייך להם כמ"פ. וכן אד"ש מחה כפים באמצע, מחייך לכמה אנשים ובמשך ההתוועדות הורה ג"כ לכמה לומר לחיים על כוס גדולה. אד"ש שם בתחילה בכוסו מבקבוק חום קטן [אולי משקה מרוסי'] ואח"כ מזג מענטליק לכוס עד לכוסי רווי' [שנשפך לצד מעט] ובאמצע ההתוועדות אד"ש שוב מזג מהבקבוק הנ"ל לכוסו, התחילו "יפרח בימיו" אך אד"ש הסתובב לכיוון הילדים והתחיל "ווי וואנט משיח נאו" ומחה כפים. בכלל בהתוועדות הסתכל הרבה פעמים על הילדים באמצע דיבר על ה'מלוה מלוה' עבור "מכון חנה". ואמר שיכריזו וי.י. העכט הכריז אח"כ מזג אד"ש מהבקבוק לבקבוק הקטן חום הנ"ל מהבקבוק החום שוב לבקבוק [כך עשה בכל הבקבוקים] ונתן להעכט לומר לחיים ואח"כ נתן לו את הבקבוק אמר לו שיחלק במלווה מלכה ... ואח"כ נתן אד"ש בקבוק לז. פויזנר שנוסע למקום שליחותו... [לפויזנער נתן הבקבוק לשליחות שנוגע ע"י...] ואמר לו שיחלק שם ומתוך שמחה וטוב לבב. ואח"כ נתן בקבוק לפינסון שנוסע למקום שליחותו [בטוניס] לחתונת בנו בצרפת ואד"ש דיבר עמו (יותר מכולם) אח"כ בשיחה אחרונה דיבר אד"ש בנוגע לס"ת באמצע שדיבר מזג מהבקבוק החום לרגיל וכו' ובסוף נתן הבקבוק החום להרב ירוסלבסקי הממונה על הס"ת מארה"ק אח"כ חייך והראה בידו על הבקבוק שעל השולחן ואמר שיביא הממונה (מכאן) בחו"ל...[לא ידעו מאיזה מקום בחו"ל ואמר אד"ש שבשבת אסור לערוך בחירות (מי שיגש) כי זהו עובדין דחול ולבסוף נגש הרב רסקין] ועוד כמה מילים ולבסוף ניגש רסקין ואד"ש נתן לו לומר לחיים ואח"כ נתן לו בקבוק [כשנתן הבקבוק לרסקין אמר שיהי' בזריזות הכי גדולה ובשמחה רבה ( לאחרי התוועדות ט"ו בשבט חילק רסקין מהמשקה בקבוקים קטנים לכל השלוחים מערי השדה)] ציווה לנגן ניגון הכנה ודאדמוה"ז ואח"כ כששרו "ניע ז'וריטצי כלאפצי" באמצע פתח את הסידור ב'סדר סעודה שלישית' ואח"כ הורה לנגן "בני היכלא" וכל הזמן הסתכל בסידור לאחרי שגמרו לשיר את המילים התחילו לשיר הניגון בלי המילים וכמה התחילו למחה כפיים אד"ש הביט לעברם והחל למחה כפיים כמה וכמה פעמים אח"כ ציווה לומר ברכה אחרונה וכשקם מכסאו המשיך לנגן והורה בידו הק' כמ"פ להגברת השירה. [לאחרי שחילק הבקבוקים לס"ת ציווה לנגן ניגון ההקפות ומחה כפיים חזק.]
בשיחה א' דיבר אד"ש שהתוועדות זו היא בהמשך ליו"ד שבט ששבת זהו "ויכולו" שכולל כל ימי השבוע. וישנו מה שאמר מו"ח בנוגע למה שכותב אדמוה"ז שזה כיום מנהג פשוט שכל ילד משמתחיל לדבר אומר "מודה אני לפניך" ומו"ח הסביר שהוא מודה לפניך שזהו עצמות ומהות וכשהילד אומר זאת כפי שמחנכים אותו עוד לפני שמדבר משהו אחר ועוד לפני שנוטל ידיים הרי הוא מתכווין לפניך בפשטות ל"עצמות". ואף שאינו רואה את הקב"ה לפניך אבל אצלו זה בפשטות ואף שדרכם של ילדים לשאול מדוע איפה וכו'. ואצל בנות שאצלם בת-מצווה בגיל 12 הרי ג"כ ענין זה אצלם זהו עוד קודם מגיל 3. ואף שהיו צריכים לומר אני מודה, אבל מחנכים את הילד באופן כזה שכל ענינו הוא מודה ואין את ה"אני" ע"ד כמו "אני לא נבראתי אלא לשמש את קוני" שכל מה שכן נמצאים זהו מצד לשמש את קוני.
אח"כ דיבר אד"ש בנוגע למה שאומר הרבי הקודם בנוגע ללמוד את המאמר ברבים שישנו המעלה של לימוד ברבים דווקא וזהו ג"כ הענין של "מבצע תורה" שדובר לאחרונה כי ללמוד לבד הרי כל אחד יכול בעצמו אלא מדובר על ענין לימוד ברבים, וישנו עוד פי' לאחד שנמצא בענינים חיצונים שזהו ענין "טורי דפרודי" רה"ר וכשלומדים איתו זהו לימוד ברבים. אח"כ דיבר בנוגע לכך שלכל אחד יש אות בס"ת - וכל אחד הוא חלק אלוקה ממעל ממש, והעצם כשאתה תופס במקצתו אתה תופס בכולו. דיבר על ענין אהבת ישראל ואח"כ הזכיר על כל המבצעים ואמר שלאחרי שנימח[ק]ו ונלחצו בהתוועדות צריכים ללכת לרשום יהודים לאות בס"ת. אחרי ההתוועדות התפללו מנחה אד"ש עמד במשך כל התפילה ,עלה לתורה. אחרי התפילה התחיל "ווי וואנט משיח נאו" בדרכו הורה להגברת השירה.
יצא למעריב ב-6:08 לאחרי הבדלה יצא לחדרו ברך את הנוסעים לאה"ק (דוריאן(?)) בנסיעה טובה. אח"כ יצא לקידוש לבנה עמד ע"י 770 לא ירד את המדרגות "שלום עליכם" אמר לא' בצד ימין אח"כ הסתובב לשמאלו ואמר לעוד שניים [י.הכט, הארליג] לאחר "עלינו לשבח" פתח את המעיל חורף [גשם] בידו השמאלית החזיק את הסידור ובידו הימנית נענע ציצית השמאלית (הימנית) אח"כ ברך את העומדים סביבו "א גוט חודש און א גוט וואך". אח"כ נסע לביתו שרו "ווי וואט" והורה בידו הק' להגברת השירה.