כ"ב ניסן תשמ"ב
יום ה' כ"ב ניסן - אחש"פ ה'תשמ"ב
ירד לשחרית ב-10:00 הורה לנגן ב"אתה בחרתנו" וכן במוסף אח"כ הסתכל בסידור לחזרת הש"ץ וירד מהבימה כשהש"ץ אחז ב"אלוקינו וא"א" כרגיל. הורה לנגן ב"הוא אלוקינו". אחרי התפילה התחיל אד"ש "ושמחת" והורה להגביר. יצא למנחה 5:45 עמד במקומו דשבת. הורה לנגן ב"אתה בחרתנו", אחרי התפילה התחיל "ושמחת" והורה להגביר.ירד להתוועדות ב-6:20 [עוד לפני ההתוועדות לפני מנחה כבר רובם נטלו ידים ושתו 4 כוסות]. בהתוועדות דיבר אד"ש שאחש"פ שזהו מאסף כל המחנות ודיבר שזהו ענין התשובה שהוא למעלה מכל המצוות. אח"כ דיבר שאפי' ע"י מחשבה טובה זהו כבר מועיל ומחשבה טובה הקב"ה מצרפה למעשה ובפרט שכך באמת רוצה כל יהודי מצד נשמתו והוא רוצה כך באמת.. ולאמיתו.. לגמרי... וכן דיבר באריכות את הלימוד מהחומש תהילים תניא של יום זה ובנוגע לחומש הזכיר שכעת הוא התעסוקה בנוגע לקדשי שעה ולא בקדשי דורות. שלפני שנה (ולפני 10 שנים) הרי אז עוד הי' ענין של קודשי דורות ומשיח עדיין לא הגיע אבל כעת המדובר בנוגע לקדשי שעה - משיח נאו, הרי כבר משיח מגיע... ודיבר (מקודם לכן) שצריכים לעזור לזולת בגשמיות וברוחניות וכו' וכו'. אד"ש אמר שמי שעדיין לא שתה 4 כוסות שישתה כעת. והורה לרש"ג שיתן יין והרש"ג חילק כמה בקבוקים אח"כ שוב הסתכל אליו אד"ש והראה בידו הק' לעברו (כאות "נו") וחילק עוד כמה בקבוקי יין, אד"ש הורה להרבה לומר לחיים וביניהם צ'רלי "שבת" הרבי חייך אליו וכן אד"ש חייך ואמר לומר לחיים לי. כץ. וכן לשקלאר (אשתו נפטרה לפני שבוע) ואד"ש נתן לו חתיכת מצה. לפני ההתוועדות אד"ש הורה לטלישבסקי בתנועה בראשו שיכריז שכל מי שעדיין לא נטל ידים שיטול ידים וסוף ההתוועדות הוא הכריז על הסדר שיהי' ברכהמ"ז מעריב הבדלה כוס של ברכה. כשאד"ש הגיע הוא נטל ידים אחז את שני ידיות הספל עם המגבת (לא מילא באמצע עוד מים) נטל ביד ימין 3 פעמים וביד שמאל 3 פעמים אח"כ שפשף יד ביד כ-3 פעמים [וצדדים] אח"כ ניגב ידיו ובחיבור הזרוע ומעלה. אח"כ ניגב כל אצבע לחוד. לקח חתיכת מצה מתוך שקית חומה הייתה על השולחן. והלך זמן מה כנראה עד שאכל שיעור ואח"כ ניגב כוסו הגביה במפית והרב מענטליק מזג יין לכוסו וכו'. במשך ההתוועדות אד"ש אמר לחיים על כוס זו ובכל פעם שתה קצת כמו בכל התוועדות לקראת הסוף כשניגנו הניגונים אד"ש הורה להרב מענטליק שוב למזוג לכוסו. ה"א (יותר לא ראיתי שאד"ש מזג) אד"ש אמר שיגידו בקול לחיים כמו שאומרים את ההגדה בקול רם, ובנתיים שישירו שיר שמח התחילו שיר .אד"ש אמר כמה מילים ואח"כ התחיל "ושמחת" ואד"ש מחה כפיים. אח"כ הורה לנגן ניגון ההכנה וניגון אדמוה"ז ד' בבות ג"פ. אח"כ שרו 'ניזוריצי כלופצי' אח"כ ציוה לנגן 'האפ קאזק' ומחה כפיים זמן רב ובחוזק. אח"כ התחיל 'נייעט נייעט' והסתובב לכיון ד"ר אבוחצירה [שהגיע כבר אצלו לאחרי החג] שישרוק ומיד שרק ואד"ש מחה כפיים חזק, והיתה שמחה גדולה... אח"כ הורה להרב מענטליק שיכריז בנוגע לכינוס תורה שיתקיים למחרת אד"ש התחיל "ווי וואנט משיח נאו". אח"כ אד"ש שם חתיכת מצה בפיו ואח"כ שתה כוס מים [שרויה?] אח"כ נטל מים אחרונים על קצה האצבעות ידיו כל יד לחוד וכשידו פשוטה [לא קמוצה] ובאצבע האמצעית האמה העביר (שפשף) על שפתיו ואח"כ בידו השני' ג"כ עם האצבע - האמה. אח"כ הגביה את הכל לערך טפח מהשולחן ואמר את הזימון. התחיל לומר בקול. "בפותח את ידיך וכו' ואכלת ושבעת וכו'". אח"כ ו"לחיים טובים ולשלום ביום חג המצות וכו'". "ובנה ירושלים וכו'" ו"הרחמן הוא ינחילנו וכו'" עד הסוף. אח"כ נתן המצות להרב מענטליק ל'כינוס תורה'. אח"כ רחץ ידיו לתפילת מעריב. אחרי תפילת מעריב הבדיל על הכוס הגביה את הכוס ג' טפחים מהשולחן (החזיר את ידיו בצורה ישרה) אח"כ חילק אד"ש כוס של ברכה בתחילה לרש"ג היו כאלו שהם עסקנים ציבוריים וכיו"ב שלוחים שנתן להם אד"ש בקבוק יין והיו הרבה שהם... שבקשו בקבוק יין ואד"ש נתן להם (והיו שביקשו לא כ"כ חזק לא קיבלו...) וכן היו הרבה מהם שהם הושיטו יד לרבי והרבי החזיר להם את ידו לשלום והם נישקו את ידו הק' הי' א' שלקח לבד בקבוק ואמרו לו להחזיר הוא החזיר את הבקבוק, אד"ש חייך אליו ונתן לו בקבוק יין (קטן) היו הרבה ילדים כשהלכו לבד או עם אביהם וכיו"ב שאד"ש מאד חייך אליהם בנו של ר' ליבל גרונר בא בלי כוס וביקש רק עבור מקום שליחותו אד"ש שאל אותו ולעצמך אתה לא לוקח?!!! ומיד נתנו לו כוס ואד"ש נתן לו בקבוק וג"כ כוס של ברכה אח"כ פני אד"ש הראו כאי שביעות רצון [בתמיהה] ע"ז. וכן ניגש שרגא ז. מפ"ת ואמר לאד"ש שהיום יש לו יום הולדת ואמר לו אד"ש: 'מזל - טוב, שתגדל ת"ח, דו זאלסט אויס וואקסן אגרוסן תלמיד חכם', -
- הי' אחד שהרבי אמר לו הרי [אחיך-?] מנגן א"כ מדוע אתה לא שר (בכוס של ברכה). הי' בחור א' [א. קנלסקי] שהרבי נתן לו בקבוק יין בלי שיבקש אח"כ הוא ניגש למשפיע ר' מענדל שיח' פוטרפאס ואמר לו מה יעשה הרי הוא לא עסקן ציבורי וכיו"ב וענה לו: שהרבי נתן זאת עבורו שכל יום אחרי מודה אני ישתה מעט והנ"ל שאל אם לפני ק"ש או אחרי וענה: זה לפי "ההרגש"...
למחרת הכניס הנ"ל פתק לאד"ש ע"כ "שהוא ס"ה בחור שנמצא כאן ... ואין יודע מה לעשות עם הבקבוק שקיבל", אד"ש הדגיש את המילים נמצא כאן והוסיף... "ים" ז"א כתב נמצאים ולמטה הוסיף: יעורר חוג מתמידים ובמיוחד מבין הבחורים. ומיד בש"ק בלילה כבר אירגן קבוצה גדולה של בחורים חלק מהנמצאים כאן וחלק מהלומדים כאן -770 ואחר סעודת ש"ק למדו את השיחה של אחש"פ וכן במוצש"ק ישבו ולמדו ... וכן במשך כל ימי השבוע ודאג שיו"ל הנחה פרטית באידיש מההתוועדויות ומענה אד"ש על הדו"ח ש"ק ומוצש"ק א, ב, ג. 'נת' ות"ח ודבר בעתו-בסמיכות לחה"פ זמן חרותינו אזכיר עה"צ'. על המשך הדו"ח עד יום ט' אייר ענה אד"ש: 'נת' ות"ח ודבר בעתו וסמיכות לי"ד אייר - פסח שני, אזכיר עה"צ.
הנ"ל הכניס פתק ובו כמה שאלות וביניהם: האם לכתוב (בלאנק) חוג מתמידים נוסד ע"י כ"ק אד"ש בשנת ה-80. וענה אד"ש שענין חוג מתמידים היה לא להוסיף במוסדות אלא להוסיף בלימוד התורה ושיהי' תחת אחת המוסדות הנמצאים כאן. וכתב שאינו יכול ללמוד [ע"פ הוראת אד"ש שישב וילמד]כי צריך להדפיס שיחות חדשות וכו' להשיג כסף וכיו"ב, וענה אד"ש: 'יש ללמוד מספרים הנדפסים [ולא לבזבז ממון ישראל]. ועוד ענה שאין צריך לעשות ע"י אדם אחד אלא ע"י ארגון'. וכתב שרוצה להדפיס הערות התמימים של החוג, מענה: 'כבר נדפסים בכמה וכמה'.
בזמן שאד"ש חילק שרו ניגונים ובהרבה ניגונים הורה אד"ש להגביר השירה וביניהם "ואתה אמרת", "יפרח בימיו", "איך טי דורי מארקא", "צמאה לך נפשי", "האדרת והאמונה", "והיא שעמדה", "ואלוקים מלכי וכו'", "נודע ביהודה", ועוד ועוד. ההתוועדות הסתיימה לערך ב-10:30 ואד"ש חילק כוס של ברכה אחרי הבדלה עד 12:55 אח"כ בירך ברכה אחרונה רחץ ידיו הק' ולקח עמו את הכוס יין עטוף במפית ומכוסה בצלוחית קטנה (מזכוכית) והתחיל כי בשמחה תצאו ובדרכו הורה להגברת השירה וכן כשיצא מהמעלית. אח"כ נסע לביתו שרו "כי בשמחה" ובדרכו הורה להגביר השירה.