י"א שבט תשמ"ג
יום שלישי, י"א שבט
היום ביקר הרה"ג ר' שלמה גולדמן שליט"א – ראש ישיבת קלויזנבורג וחתנו של האדמו"ר מקלויזנבורג שליט"א. הנ"ל זכה ל"יחידות" אצל כ"ק אדמו"ר שליט"א, להלן ר"ד משיחתם:
כ"ק אדמו"ר שליט"א: ...נפתח תחילה במתרחש בגשמיות. כ"ק מו"ח אדמו"ר הי' נוהג להתבטא בד"כ "בגשמיות ברוחניות" כאשר הוא מקדים את הגשמיות לפני הרוחניות, – מה שלום חותנכם הרבי (מקלויזנבורג)?
[ומיד המשיך]
אודות הרוחניות נרתע אני בכלל מלשאול ("וועגן רוחניות בין איך מורא גאר צו פרעגן")!
הרב גולדמן שליט"א [דיווח אודות מצב בריאות חותנו ואמר]: חותני האדמו"ר ביקשני לשאול בשלום כ"ק אדמו"ר שליט"א.
כ"ק אדמו"ר שליט"א: כשמסביבי טוב, אזי גם שלומי טוב.
כ"ק אדמו"ר שליט"א: שומע אני שחותנכם אומר שיעורים בחומש ופירוש רש"י, ואני שמח לשמוע זאת כיון שגם אני, הרי, עוסק בלהט ("איך קאך זיך דאך") ברש"י ו"פשוטו של מקרא".
ישנם כאלה שיש להם טענות עלי מדוע הנני לוקח מזמנו של הקהל בהתוועדויות של שבת-קודש – דבר שלא הי' נהוג בזמנים עברו – על חומש ופרש"י ששייך ל"בן חמש למקרא". שמחתי, אפוא, לשמוע שיש "תנא דמסייעא לי".
[כ"ק אדמו"ר שליט"א התעניין האם ידועות להם הסיבות שהביאו את האדמו"ר מקלויזנבורג להתחיל בלימוד החומש ופרש"י, והשיבו בשלילה (אחרי מספר ימים ביררו זאת והודיעו לכ"ק אדמו"ר שליט"א)].
כ"ק אדמו"ר שליט"א: בכלל, זה ש"חדש אסור מן התורה" (כפתגם החתם-סופר בכיו"ב) ו"מנהג אבותינו בידינו" הרי במה דברים אמורים כאשר "עולם כמנהגו נוהג", וגם בצד ההפכי דלעומת-זה אין התגברות. אבל, כאשר המצב איננו כזה, ואדרבה, הרי לא זו בלבד שאין זה נורא להוסיף כי-אם חובה להוסיף בכל עניני קדושה – התומ"צ.
ובכגון דא – צריכה ההוספה להיות באופן ד"מי שיש לו מנה רוצה מאתיים כו' מאתיים כו' ד' מאות" בהתאם לטבע שהטביע הקב"ה בתכונת בנ"א. ואף שאחז"ל "איזהו עשיר השמח בחלקו" – הרי ידוע פתגם רבותינו נשיאינו ש"שמח בחלקו" הינה מעלה רק כשמדובר בענינים גשמיים, לא כן בעינינים רוחניים שאף פעם אסור להסתפק במה שכבר נפעל.
(ההמשך חסר).