כ"ג מרחשון תשכ"א
ראשי דברים יום א' פ' תולדות, כ"ג מרחשון, ה'תשכ"א בביקור מר שבתאי, כתב עיתון "דבר", בחדרו הק'. בלתי מוגה.
א. במענה לשאלה בנוגע למפנה של יהודי אמריקה ביחסם ליהדות, האם אינו נובע מאותו מקור שממנו נובעת המהפכה הכללית באמריקא, כמו אצל ה"ביטניקס" (תנועה שדגלה במרדנות ובחיים פראיים ובלתי מסודרים) - אמר כ"ק אדמו"ר שליט"א:
יתכן שהמקור הוא אחד, אבל התוצאות הן שונות לחלוטין:
מטרתם של ה"ביטניקס" היא - להפשיט עצמם מכל עניין של "ציוויליזציה", להשתחרר לחלוטין מכל המגבלות של ענייני אנושיות וכו'; ואילו תוצאות ההתקרבות ליהדות היא - שמקבלים על עצמם שמירת התורה והמצוות, דהיינו שמקבלים תוספת שעבוד ואחריות כו'.
וזהו גם החילוק הכללי בין היהדות לבין הנצרות והאסלאם (להבדיל) - שבדתות אלה מלמדים לברוח מכל עניני העולם הזה, ואילו היהדות מלמדת לחיות חיים מלאים בכל הפרטים, ולהעלות חיים אלה לקדושה.
ב. דובר אודות ארץ ישראל של מטה וארץ ישראל של מעלה - שגם מי שדר בחוץ לארץ, ולכאורה אין זה מן הנכון שיחווה דעתו בענייני ארץ ישראל, מכל מקום, יש אצלו העניין ד"ארץ ישראל של מעלה", שזהו המקום שלו ושם הוא נמצא וכו'.
בעניין זה נזכר גם הפתגם "לא מרצוננו גלינו מארץ ישראל ולא בכוחותינו אנו נשוב לארץ ישראל . . רק גופותינו ניתנו בגלות וכו' אבל נשמותינו לא נמסרו לגלות כו'".
ג. כ"ק אדמו"ר שליט"א אמר, שכיוון שכל דבר הוא בכוונה ולא במקרה, בודאי שגם ביקור זה אינו במקרה אלא יש בו מטרה ותכלית:
כל אחד צריך לנצל את הכשרונות שחננו הקב"ה בהם. וכיוון שכן, היה מן הראוי, שבכתביו ובמאמריו יזכה את קהל הקוראים בחומר בכיוון האמור.
[דובר אודות שני מאמרים שכתב הנ"ל: אודות עבודת ליובאוויטש בחינוך וכו', ואודות ביקורו אצל הרבי, תחת הכותרת "אצל הרבי מליובאוויטש בחצות לילה". ואמר כ"ק אדמו"ר שליט"א, שידפיס גם במכתבי עת נוספים, ולא רק ב"דבר"].
(תשורה גרונר-שטיינברג)