הבדלים בין גרסאות בדף "ט"ו אייר תנש"א"

מתוך יומן 770
 
 
(4 גרסאות ביניים של 2 משתמשים אינן מוצגות)
שורה 1: שורה 1:
'''יום שני ט"ו אייר, תענית שני בתרא'''  
+
'''יום שני, ט"ו אייר תענית שני בתרא'''  
  
לפני תפילת שחרית הגיעה קבוצה גדולה של אנשים מעיה"ק צפת ומעוד מקומות באה"ק, שאורגנה ע"י הרה"ת ר' אהרן אליעזר צייטלין שי'.  
+
היום בבוקר הגיעה קבוצת האורחים (הכוללת 150 אנשים, נשים וטף בלעה"ר כ"י) מצפת עיהועוד, להסתופף בבית חיינו 770 לכבוד ל"ג בעומר והשבת שלאחרי זה. בראש הקבוצה עומד השליח ר' אהרן אליעזר שי' צייטלין.  
  
לפני כניסת כ"ק אדמו"ר שליט"א לביהמ"ד לתפילת מנחה, הודיע למזכיר הריל"ג שי' שאחרי התפילה תתקיים שיחה.  
+
אחרי תפילת שחרית בירך נוסעים כרגיל, בביהכ"נ ולמעלה ליד המעלית.  
  
אחרי התפילה אמר כ"ק אדמו"ר שליט"א "אבינו מלכנו" הארוך (בקשר לבה"ב) וכשסיים ניגש לסטענדער של השיחות ואמר שיחה שנמשכה כ-25 דקות. לאחר-מכן חילק כ"ק אדמו"ר שליט"א לכאו"א שטר של דולר לצדקה.  
+
כשיצא כ"ק אדמו"ר שליט"א מחדרו הק' לתפילת מנחה, מסר לריל"ג את החוברת "דבר מלכות" קונטרס י, באומרו (תוכן): "מ'זאָל אָפּדרוקן כמו שהוא, מיט די הקדשה, אויף צו טיילן היינט באַנאַכט נאָך מעריב", ואח"כ נכנס למעלית.  
  
כ"ק אדמו"ר שליט"א חייך לכו"כ. לילד שהגיע היום למצוות איחל "בשעה טובה ומוצלחת", ולאחר שהודיע על יום הולדתו איחל "שנת הצלחה". לכמה ילדים שאמרו "משיח נאו" ענה אמן, ואף עודד בידו לעבר אחד מהם. לילדים שאמרו "אַ דאנק" ענה "צו געזונט".  
+
כשנכנס לביהכ"נ, לאחרי שנגע במזוזה הסתובב לעבר הריל"ג ואמר לו: "מ'וועט רעדען אַ פּאָר ווערטער". בדרכו למקומו עודד את שירת הקהל "שישו ושמחו בשמחת הגאולה", אך כשעלה על הבימה לא הסתובב כרגיל.  
  
החלוקה נמשכה כרבע שעה, ולקראת סיומה החלו ר' דוד נחשון שי', ר' אבי טאוב שי' ור' שמרי' הראל שי' לשיר את הניגון "יחי אדוננו מורנו ורבינו מלך המשיח לעולם ועד" (במנגינה של "זאל שוין זיין די גאולה") והקהל הצטרף בחיות. כזכור, ניגון זה זכה לעידוד מיוחד מכ"ק אדמו"ר שליט"א במוצאי ש"ק תזריע-מצורע (בזאל הקטן, לפני מעריב).  
+
בסיום התפילה, לאחרי קדיש בתרא, נשאר כ"ק אדמו"ר שליט"א עדיין לעמוד ליד הסטנדר הראשון, ואמר את "אבינו מלכנו" הארוך (בקשר לבה"ב). לאחרי שגמר ניגש לסטנדר השני ופתח בשיחה שארכה 33 וחצי דקות, לערך מהשעה 3:30 עד 4:05. בעת השיחה היו פני כ"ק אדמו"ר שליט"א לעבר הקהל, והביט הרבה לעברם.  
  
בסיום החלוקה הכניס כ"ק אדמו"ר שליט"א שני שטרות לסידורו, ואמר משהו להרילעליו השיב בחיוב. כ"ק אדמו"ר שליט"א נטל את סידורו, פנה אל ארון הקודש כשמסדר מעט את הגארטעל ונגע בפרוכת כמנהגו.  
+
בשיחה דיבר כ"ק אדמו"ר שליט"א דיבורים נפלאים אודות המשיח וביאתו – הנושא היחיד שעתה עסקינן בי'; בתחילה דיבר אודות שלימות בענין "זיו" (שחודש זה נקרא בשם "זיו) והאור, והמשכתו בזמן ומקום. כמו"כ דיבר אוודת ענינו של פסח שני, קביעות המיוחדת בשנה זו – שלשה ימים רצופים (י-י"ד-ט"ו) ותוכנה, וכן דיבר על המסירת נפש של נחשון בן עמינדב שקפץ ל"נחשול שבים".  
  
כשהסתובב לצאת הורה למזכיר הריל"ג שי' להכריז (שוב) על זמן תפילת ערבית. הקהל השתתק לרגע, והריל"ג הכריז על זמן התפילה (8:30). מיד החל הקהל לשיר שוב "יחי אדוננו וכו'", וכ"ק אדמו"ר שליט"א יצא מבית הכנסת כשמעודד את השירה בחזקה. כשעבר ליד ר' דוד נחשון וחבריו, עודד לכיוונם.  
+
במשך השיחה התבטא באומרו ששני השמות של הצמח צדק הם שמותיו של משיח צדקנו – יבוא ויגאלנו ויוליכנו קוממיות לארצנו תומ"י ממש, ועד שנוכל לומר תומ"י ממש בהמשך לדיבורים אלו – הנה זה בא – שבא כבר בעבר, והתבטא על שנה זו באומרו שהיא "שנת הגאולה האמיתית והשלימה", "אראנו נפלאות".  
  
הקהל בביהמ"ד המשיך לרקוד למשך זמן רב מתוך שמחה רבה על הגילוי הגדול של קבלת המלכות ע"י מלך המשיח – כ"ק אדמו"ר שליט"א.  
+
אח"כ היתה אריכות שלימה אודות טענת "למה נגרע" בזמננו, במכ"ש וק"ו מטענתם אז; "ניטאָ קיין פאַרפאַלען" בנוגע להקרבת הקרבנות בזנות הגלות, ושבנ"י בגלות הם בבחי' קרבן – מסירות נפש.  
  
ביציאתו מהמעלית בירך כ"ק אדמו"ר שליט"א נוסעים: "בשו"ט, אַ פרייליכן ל"ג בעומר, בשו"ט".  
+
כמו"כ דיבר בשיחה אודות בעל ההילולא של י"ג אייר, ודייק שוב בשמו "ישראל אריה" (ועד לזש'אָרגאָן" –) "ליב", וכן דיבר אודות ל"ג בעומר באומרו שכאן המקום להזכיר עוד הפעם בנוגע להכנות ב"שטורעם" אמיתי בל"ג בעומר בשנה זו. הזכיר פעמיים אודות עשיית כאו"א שליח לצדקה בנתינתו לו שטר לצדקה, ולאחר מכן, במעריב, יחלקו '''מאמר חסידות''' – "יפוצו מעינותיך חוצה", שילמדו בו (לאחרי מעריב), שקשור גם לנגלה דתורה, החל מתחילתו בפסוק של תורה שבכתב, ולאחר מכן מאחז"ל בתושבע"פ.  
  
לקראת תפילת ערבית (שהתקיימה בשעה 8:30 כנ"ל) התמלא ביהמ"ד בקהל רב ששמע על חלוקת הקונטרס "דבר מלכות" לאחר התפילה.  
+
את השיחה סיים במילים: "און אָן פּשעטלאַך, נאָר גאולה האמיתית והשלימה תיכף ומיד ממש, און ממש ממש".  
  
כשנסתיימה התפילה עדיין לא הגיעו הקונטרסים מבית-הדפוס וכ"ק אדמו"ר שליט"א עלה לחדרו הק' כשבדרכו מעודד בחזקה את שירת הקהל "יחי אדוננו מורנו ורבינו מלך המשיח לעולם ועד" (בפעם השניה ביום זה).  
+
לאחרי השיחה ירד כ"ק אדמו"ר שליט"א מהבימה וחילק שטר א' של דולר לצדקה לכאו"א.  
  
כ"ק אדמו"ר שליט"א ירד לחלוקת הקונטרס "דבר מלכות" בשעה 9:30, כשמעודד את שירת הקהל "שישו ושמחו בשמחת הגאולה, הנה הנה משיח בא".  
+
בעת החלוקה היה כ"ק אדמו"ר שליט"א נראה מאוד אויפגעלייגט, וחייך לכו"כ ובמיוחד לילדות וילדות.  
  
כשעבר הרה"ח ר' אברהם העכט שי' שאלו כ"ק אדמו"ר שליט"א בשלום אחיו.  
+
לבר מצוה א' שעבר עם אביו (למשפחת וילהלם שיחיו מלונדון, אנגליה) אמר כ"ק אדמושליט"א: "בשעה טובה ומוצלחת, אַלע ברכות זאָלן מקוים ווערן". לילד א' שאמר ע"ד יום הולדתו אמר כ"ק אדמו"ר שליט"א: "זיין אַ שנת הצלחה". לכמה ילדים שאמרו "משיח נאַו" ענה "אמן", ואף עודד בידו הק' לעבר א' מהם. לילדים שאמרו "אַ דאַנק" ענה: "צו געזונט". כמו"כ בירך את אלו שביקשו ברכות.  
  
להרה"ח ר' גרשון בער יעקבסאהן שי' נתן כ"ק אדמו"ר שליט"א קונטרס נוסף "פארן צייטונג" [– עבור העיתון].  
+
החלוקה ארכה כ-25 דקות [ע"פ יומן אחר: כרבע שעה], ובסיומה הכניס כ"ק אדמו"ר שליט"א לסוף סידורו פתק שקיבל בעת החלוקה ושטר א' של דולר, וניגש לארון הקודש כשמסדר את הגאַרטעל בב' ידיו הק'. לאחרי שנגע בפרוכת הסתובב לעבר הריל"ג והורה שיכריזו (שוב) את זמן תפילת מעריב, והריל"ג הכריז שתתקיים בשעה 8:30.  
  
לר' אבי טאוב שי' ולי.ק. חייך כ"ק אדמו"ר שליט"א ואמר "ברכה והצלחה".  
+
בדרך צאתו עודד כ"ק אדמו"ר שליט"א בחוזק רב את הניגון ששרו אנ"ש והתמימים (עוד מאמצע החלוקה) – "'''יחי אדוננו מורנו ורבינו מלך המשיח לעולם ועד'''", ולעבר פמליית ר' דוד שי' נחשון הניף את ידו הק' בסיבוב שלם.  
  
לכו"כ מהעוברים חייך כ"ק אדמו"ר שליט"א. לכמה שביקשו קונטרס נוסף לא נתן. לילדים שאמרו "משיח נאו" ענה אמן, ולילדים שאמרו "אַ דאנק" אמר "צו געזונט". לכו"כ שביקשו ברכה איחל "בשו"ט".  
+
טרם צאתו בירך נוסע כרגיל, ולמעלה כשיצא מהמעלית בירך נוסעים: "פאָרט געזונטערהייט, זיין בשורות טובות, און אַ פריילעכען ל"ג בעומר" "פ יומן אחר: "בשו"ט, אַ פריילעכען ל"ג בעומר, בשו"ט"], ונכנס לחדרו הק'. השעה היתה 4:22.  
  
החלוקה הסתיימה בשעה 12:30. כ"ק אדמו"ר שליט"א לקח לעצמו שני קונטרסים, א' ירוק וא' כחול. ביציאתו עודד כ"ק אדמו"ר שליט"א את השירה ("שישו ושמחו וכו'") בחזקה. ליד המעלית עמדו אנשים שלא הספיקו לקבל, וכ"ק אדמו"ר שליט"א נתן להם את שני הקונטרסים שבידיו, וקונטרסים נוספים שלקח מהמזכיר.  
+
אחרקדו בחוזק בביהכ"נ (על הניגון הנ"ל) ב"שטורעם", וכן השמיעו חזרה ע"י טייפּ מהשיחה הנ"ל.  
  
הלילה תלו ברחוב קינגסטון פינת איסטערן פארקווי מעל הכביש, שלט מאיר עיניים, ועליו כתוב בשלש שפות (עברית, אנגלית ואידיש): "הנה הנה משיח בא".
+
[קצת רקע אודות ה"דבר מלכות" בכלל, וההוצאה המיוחדת במיוחד:
 +
 
 +
החוברת "דבר מלכות" יוצא לאור זה כבר מחודש שבט (באה"ק) ע"י "ועד כפר חב"ד", ומופק ע"י מערכת השבועון "כפר חב"ד". החוברת כוללת בכל שבוע את ה"משיחות" המוגה של התוועדות השבת הקודמת, ה"ליקוט" של שבת הקרובה, וכן שיחות (מוגהים) לפרשת השבוע, אגרות קודש וכיו"ב. החוברת מודפסת באלפי עותקים ומופצת בכל ארץ הקודש לקראת כל שבת ושבת בבתי הכנסיות, בישיבות וע"י הבתי חב"ד, בתוככי כל אחב"י שליט"א. מאז יום הבהיר י"א ניסן, קיבלה הפצת קונטרס זה תנופה, וההפצה גברה וגם הגיעה לבית חיינו.
 +
 
 +
השם "דבר מלכות", וכן דף השער שהוא במסגרת של "אוצר החסידים" (עם "קובץ שלשלת האור" – "היכל תשיעי שער שלישי") והכיתוב "יוצא לאור ע"י מערכת 'אוצר החסידים' סניף אה"ק כפר חב"ד" הוא ע"פ הוראת והסכמת כ"ק אדמו"ר שליט"א, המעודד תכופות (בתשובות מיוחדות לעסקן הידוע העומד מאחורי מבצע זה – ר' טוביה שי' פּעלעס) את ההוצאה והפצה של הנ"ל.
 +
 
 +
בעת חלוקת הדולרים מסר הריל"ג ל"ועד להפצת שיחות" – ע"י ר' שלום שי' יעקבסאָהן – את החוברת "דבר מלכות" '''הוצאה מיוחדת''' – קונטרס י"ב, ע"מ להדפיסה בכמה אלפי עותקים, עבור החלוקה שתתקיים הלילה לאחרי תפילת מעריב. קונטרס זה הי"ב כולל ארבע שיחות שבהן "חידושים וביאורים בהל' מלכים (פרקים יא-יב)", וזו נדפסה מכבר בפורמט רגיל כגודלו ורוחבו של לקוטי שיחות בשבוע שעבר [ראה יומן [[י' אייר תנש"א]]].
 +
 
 +
בעמוד האחרון נדפסה הקדשה לע"נ הוו"ח אי"א נו"מ ובעל מדות ישראל ארי' ליב ע"ה, אחיו של – יבלחט"א – כ"ק אדמו"ר שליט"א, והחוברת נדפסה בגודלה הרגיל (של ה"דבר מלכות") ובעטיפה צבעונית (חלק ירוק וחלק תכלת), ונמסרה לדפוס בניו דזש'ערזי – במקום בו מדפיסים תמיד את הספרים והקונטרסים שמחלק כ"ק אדמו"ר שליט"א].
 +
לתפילת מעריב היה ביהכ"נ מלא מפה אל פה בקהל עצום כמו בליל הקפות, מאנשים, נשים וטף שהגיעו מכל השכונה "כאן צוה ה' את הברכה" וכן משאר שכונות. כמו"כ הגיעו מהרבה מקומות שבערי השדה הקרובים '''והרחוקים'''.
 +
 
 +
כשנכנס כ"ק אדמו"ר שליט"א למעלית אמר משהו לריל"ג בקשר לחלוקת הקונטרס (ראה לקמן בסיום התפילה – בעת הכרזת הגבאי).
 +
 
 +
כ"ק אדמו"ר שליט"א נכנס לתפילה בשעה 8:35 כשפניו הק' זוהרות ומאירות, ובכל הדרך עודד בחוזק את שירת הקהל "שישו ושמחו בשמחת הגאולה", ובמיוחד כשעלה על הבימה שאז הסתובב כרגיל והניף את ידו הק' פעמיים לעבר הקהל.
 +
 
 +
לפני שמו"ע קם כ"ק אדמו"ר שליט"א ממקומו באמצע אמירת "השכיבנו" (שלא כרגיל שגם באמצע הקדיש ב"אמן יהא שמי' רבא").
 +
 
 +
אחרי התפילה הכריז הגבאי ר' זאב יחזקאל הכהן שי' כ"ץ בשם המזכירות שמכיון שהקונטרסים עדיין לא הגיעו, לכן תתקיים עתה הפסקה והחלוקה תתקיים בשעה 9:00 לערך. אח"כ התחיל הקהל לנגן "'''יחי אדוננו מורנו ורבינו מלך המשיח לעולם ועד'''" וכ"ק אדמו"ר שליט"א יצא מביהכ"נ כשמעודד בעוז את השירה.
 +
 
 +
בשעה 9:00 הגיעו ארגזים מלאים בחוברות הנ"ל, והכניסום לעזרת נשים שבשדרת קינגסטון, משם שלשלום לביהכ"נ על הבימה של כ"ק אדמו"ר שליט"א. בדף הראשון של כל חוברת היה מונח שטר א' של דולר.
 +
 
 +
בשעה 9:27 נכנס כ"ק אדמו"ר שליט"א לביהכ"נ, חגור בגאַרטעל ובסירטוק של משי (כרגיל), כשמעודד את שירת "שישו ושמחו בשמחת הגאולה". כ"ק אדמו"ר שליט"א נגע בפרוכת כרגיל, ואז ניגש ישירות לשולחן החלוקה והתחיל לחלק את קונטרס "דבר מלכות", קונטרס א' לכאו"א.
 +
 
 +
בשעה הראשונה עברו גברים. כ"ק אדמו"ר שליט"א היה נראה מאוד אויפגעלייגט וחייך להרבה מהעוברים ובמיוחד לילדים.
 +
 
 +
[[תמונה:3untitled.JPG|left|thumb|250px|טרם צאתו מביהכ"נ בסיום חלוקת ה"דבר מלכות"]]
 +
 
 +
לאלו שביקשו ברכה וכיו"ב ענה: "אמן" או "בשורות טובות", ולילדים שאמרו "אַ דאַנק" ענה: "צו געזונט". לילדים שאמרו "משיח נאַו" ענה: "אמן".
 +
 
 +
כשעבר ר' אברהם דוב שי' העכט שאלו כ"ק אדמו"ר שליט"א: "שוין אַלץ אַריבער?", ואח"כ קרא לו בחזרה ואמר לו בחיוך: "שוין נאָכ'ן ווייקעשען". לעורך העיתון "אָלגעמיינער ז'שורנאַל" ר' גרשון בער שי' יעקבסאָהן נתן כ"ק אדמו"ר שליט"א קונטרס נוסף באומרו: "פאַרן צייטונג". כשעבר הבר מצוה הנ"ל בירכו כ"ק אדמו"ר שליט"א: "זיין אַ חסיד, ירא שמים, למדן". כשעבר הספר ר' יהושע שי' בערגמאַן חייך אליו כ"ק אדמו"ר שליט"א במאוד.
 +
 
 +
לרבים מהעוברים סימן כ"ק אדמו"ר שליט"א לעבר השטר של דולר המצורף (שלא יפול). כמו"כ לכו"כ שעברו עם ילדים דייק כ"ק אדמו"ר שליט"א לתת להם בידם דוקא, ושיקחו הם בעצמם. לא' שעבר עם ילד קטן בידו סימן כ"ק אדמו"ר שליט"א לראות באם גם הבן קיבל.
 +
 
 +
לכו"כ מהעוברים שביקשו קונטרס נוסף לא נתן. לא' שרצה לקבל עוד א' (ולא קיבל) חייך אליו כ"ק אדמו"ר שליט"א. לא' הושיט כ"ק אדמו"ר שליט"א שני קונטרסים ומיד הבחין כ"ק אדמו"ר שליט"א בכך, ומיד משך בחזרה אליו את הקונטרס השני כשחיוך על פניו.
 +
 
 +
בשעה השניה עברו נשים וטף. לנשים באות בימים איחל כ"ק אדמו"ר שליט"א: "לאַנגע געזונטע יאָרן".
 +
 
 +
בשעה השלישית שוב עברו גבאים, וכ"ק אדמו"ר שליט"א בירך כו"כ שביקשו ברכות באומרו: "בשורות טובות".
 +
 
 +
באמצע נפל ספסל, וכ"ק אדמו"ר שליט"א הבחין בכך והביט לשמאלו (כנראה לוודא שהכל בסדר).
 +
 
 +
לא' שעבר עם אשתו ותינוקת אמר: "מגדל זיין לתורה, חופה ומעשים טובים". כשעברה פמליית ר' דוד שי' נחשון שוב חזר על עצמו מבטו המיוחד של כ"ק אדמו"ר שליט"א אליהם, ולר' אבי שי' טאַוב חייך ואמר: "ברכה והצלחה". ילד א' ביקש עוד א' וכ"ק אדמו"ר שליט"א הנהן בראשו לאות שלא. למזכיר הרחי"ק חייך כ"ק אדמו"ר שליט"א ואמר: "הצלחה רבה" [ע"פ יומן אחר: "ברכה והצלחה"], וכנ"ל אמר לעוד כמה. למשב"ק ר' שלום בער שי' גאַנזבורג נתן כ"ק אדמו"ר שליט"א שני קונטרסים.
 +
 
 +
החלוקה ארכה 3 שעות ו-5 דקות – מהשעה 9:27 עד 12:32, וכ"ק אדמו"ר שליט"א חילק 6,500 קונטרסים!
 +
 
 +
טרם צאתו הביט כ"ק אדמו"ר שליט"א לשמאלו לעבר העומדים שם (לראות באם כולם קיבלו), אח"כ נטל שני קונטרסים (א' בצבע תכלת וא' בצבע ירוק), שאל את הריל"ג האם כולם קיבלו, ואז ניגש לפרוכת (כשבדרכו מסדר את הגאַרטעל בב' ידיו הק') ונגע בה, הצביע שוב כשואל האם יש עוד שלא קיבלו, ויצא מביהכ"נ ב"שטורעם" כשמעודד בחוזק רב בידו הק' (ושמחה רבה נסוכה על פניו הק') את שירת "שישו ושמחו בשמחת הגאולה".
 +
 
 +
כשיצא מהמעלית למעלה נתן את שני הקונטרסים שבידו לשתי שנים שעמדו שם ועדיין לא קיבלו, וכן חילק לעוד שני אנשים ואשה אחת שעדיין לא קיבלו (כשהריל"ג מוסר לכ"ק אדמו"ר שליט"א את הקונטרסים). אח"כ הסתובב כ"ק אדמו"ר שליט"א לעבר העומדים שם ובג"ע התחתון, הניף את ידו הק' לעידוד השירה ונכנס לחדרו הק'.
 +
למטה בביהכ"נ ישבו קבוצות קבוצות ולמדו את הקונטרס, וכן התוועדו עד לשעות הקטנות של הלילה.
 +
 
 +
'''אשרי מי שבא לכאן (עכ"פ) לימים אלו, ומי שלא נמצא פה בימים אלו הגדולים בליובאַוויטש... והמעשה הוא העיקר!!'''
 +
 
 +
בשדרת קינגסטון (ליד איסטערן פּאַרקוויי) בין החנויות והעזרת נשים, תלו הלילה שלט גדול ומרהיב עין, בו מודפס באותיות גדולות: "הנה הנה משיח בא!", בשורה השניה – בשפת האנגלית: "Moshiach is on the way!" (= "משיח בדרך"), בשורה השלישית – בשפת האידיש: "אָט אָט קומט משיח!", ולמטה: "המטה העולמי להבאת המשיח".

גרסה אחרונה מ־18:57, 27 באפריל 2009

יום שני, ט"ו אייר – תענית שני בתרא

היום בבוקר הגיעה קבוצת האורחים (הכוללת 150 אנשים, נשים וטף בלעה"ר כ"י) מצפת עיה"ק ועוד, להסתופף בבית חיינו 770 לכבוד ל"ג בעומר והשבת שלאחרי זה. בראש הקבוצה עומד השליח ר' אהרן אליעזר שי' צייטלין.

אחרי תפילת שחרית בירך נוסעים כרגיל, בביהכ"נ ולמעלה ליד המעלית.

כשיצא כ"ק אדמו"ר שליט"א מחדרו הק' לתפילת מנחה, מסר לריל"ג את החוברת "דבר מלכות" קונטרס י"ב, באומרו (תוכן): "מ'זאָל אָפּדרוקן כמו שהוא, מיט די הקדשה, אויף צו טיילן היינט באַנאַכט נאָך מעריב", ואח"כ נכנס למעלית.

כשנכנס לביהכ"נ, לאחרי שנגע במזוזה הסתובב לעבר הריל"ג ואמר לו: "מ'וועט רעדען אַ פּאָר ווערטער". בדרכו למקומו עודד את שירת הקהל "שישו ושמחו בשמחת הגאולה", אך כשעלה על הבימה לא הסתובב כרגיל.

בסיום התפילה, לאחרי קדיש בתרא, נשאר כ"ק אדמו"ר שליט"א עדיין לעמוד ליד הסטנדר הראשון, ואמר את "אבינו מלכנו" הארוך (בקשר לבה"ב). לאחרי שגמר ניגש לסטנדר השני ופתח בשיחה שארכה 33 וחצי דקות, לערך מהשעה 3:30 עד 4:05. בעת השיחה היו פני כ"ק אדמו"ר שליט"א לעבר הקהל, והביט הרבה לעברם.

בשיחה דיבר כ"ק אדמו"ר שליט"א דיבורים נפלאים אודות המשיח וביאתו – הנושא היחיד שעתה עסקינן בי'; בתחילה דיבר אודות שלימות בענין "זיו" (שחודש זה נקרא בשם "זיו) והאור, והמשכתו בזמן ומקום. כמו"כ דיבר אוודת ענינו של פסח שני, קביעות המיוחדת בשנה זו – שלשה ימים רצופים (י"ג-י"ד-ט"ו) ותוכנה, וכן דיבר על המסירת נפש של נחשון בן עמינדב שקפץ ל"נחשול שבים".

במשך השיחה התבטא באומרו ששני השמות של הצמח צדק הם שמותיו של משיח צדקנו – יבוא ויגאלנו ויוליכנו קוממיות לארצנו תומ"י ממש, ועד שנוכל לומר תומ"י ממש בהמשך לדיבורים אלו – הנה זה בא – שבא כבר בעבר, והתבטא על שנה זו באומרו שהיא "שנת הגאולה האמיתית והשלימה", "אראנו נפלאות".

אח"כ היתה אריכות שלימה אודות טענת "למה נגרע" בזמננו, במכ"ש וק"ו מטענתם אז; "ניטאָ קיין פאַרפאַלען" בנוגע להקרבת הקרבנות בזנות הגלות, ושבנ"י בגלות הם בבחי' קרבן – מסירות נפש.

כמו"כ דיבר בשיחה אודות בעל ההילולא של י"ג אייר, ודייק שוב בשמו "ישראל אריה" (ועד לזש'אָרגאָן" –) "ליב", וכן דיבר אודות ל"ג בעומר באומרו שכאן המקום להזכיר עוד הפעם בנוגע להכנות ב"שטורעם" אמיתי בל"ג בעומר בשנה זו. הזכיר פעמיים אודות עשיית כאו"א שליח לצדקה בנתינתו לו שטר לצדקה, ולאחר מכן, במעריב, יחלקו מאמר חסידות – "יפוצו מעינותיך חוצה", שילמדו בו (לאחרי מעריב), שקשור גם לנגלה דתורה, החל מתחילתו בפסוק של תורה שבכתב, ולאחר מכן מאחז"ל בתושבע"פ.

את השיחה סיים במילים: "און אָן פּשעטלאַך, נאָר גאולה האמיתית והשלימה תיכף ומיד ממש, און ממש ממש".

לאחרי השיחה ירד כ"ק אדמו"ר שליט"א מהבימה וחילק שטר א' של דולר לצדקה לכאו"א.

בעת החלוקה היה כ"ק אדמו"ר שליט"א נראה מאוד אויפגעלייגט, וחייך לכו"כ ובמיוחד לילדות וילדות.

לבר מצוה א' שעבר עם אביו (למשפחת וילהלם שיחיו מלונדון, אנגליה) אמר כ"ק אדמו"ר שליט"א: "בשעה טובה ומוצלחת, אַלע ברכות זאָלן מקוים ווערן". לילד א' שאמר ע"ד יום הולדתו אמר כ"ק אדמו"ר שליט"א: "זיין אַ שנת הצלחה". לכמה ילדים שאמרו "משיח נאַו" ענה "אמן", ואף עודד בידו הק' לעבר א' מהם. לילדים שאמרו "אַ דאַנק" ענה: "צו געזונט". כמו"כ בירך את אלו שביקשו ברכות.

החלוקה ארכה כ-25 דקות [ע"פ יומן אחר: כרבע שעה], ובסיומה הכניס כ"ק אדמו"ר שליט"א לסוף סידורו פתק שקיבל בעת החלוקה ושטר א' של דולר, וניגש לארון הקודש כשמסדר את הגאַרטעל בב' ידיו הק'. לאחרי שנגע בפרוכת הסתובב לעבר הריל"ג והורה שיכריזו (שוב) את זמן תפילת מעריב, והריל"ג הכריז שתתקיים בשעה 8:30.

בדרך צאתו עודד כ"ק אדמו"ר שליט"א בחוזק רב את הניגון ששרו אנ"ש והתמימים (עוד מאמצע החלוקה) – "יחי אדוננו מורנו ורבינו מלך המשיח לעולם ועד", ולעבר פמליית ר' דוד שי' נחשון הניף את ידו הק' בסיבוב שלם.

טרם צאתו בירך נוסע כרגיל, ולמעלה כשיצא מהמעלית בירך נוסעים: "פאָרט געזונטערהייט, זיין בשורות טובות, און אַ פריילעכען ל"ג בעומר" [ע"פ יומן אחר: "בשו"ט, אַ פריילעכען ל"ג בעומר, בשו"ט"], ונכנס לחדרו הק'. השעה היתה 4:22.

אח"כ רקדו בחוזק בביהכ"נ (על הניגון הנ"ל) ב"שטורעם", וכן השמיעו חזרה ע"י טייפּ מהשיחה הנ"ל.

[קצת רקע אודות ה"דבר מלכות" בכלל, וההוצאה המיוחדת במיוחד:

החוברת "דבר מלכות" יוצא לאור זה כבר מחודש שבט (באה"ק) ע"י "ועד כפר חב"ד", ומופק ע"י מערכת השבועון "כפר חב"ד". החוברת כוללת בכל שבוע את ה"משיחות" המוגה של התוועדות השבת הקודמת, ה"ליקוט" של שבת הקרובה, וכן שיחות (מוגהים) לפרשת השבוע, אגרות קודש וכיו"ב. החוברת מודפסת באלפי עותקים ומופצת בכל ארץ הקודש לקראת כל שבת ושבת בבתי הכנסיות, בישיבות וע"י הבתי חב"ד, בתוככי כל אחב"י שליט"א. מאז יום הבהיר י"א ניסן, קיבלה הפצת קונטרס זה תנופה, וההפצה גברה וגם הגיעה לבית חיינו.

השם "דבר מלכות", וכן דף השער שהוא במסגרת של "אוצר החסידים" (עם "קובץ שלשלת האור" – "היכל תשיעי שער שלישי") והכיתוב "יוצא לאור ע"י מערכת 'אוצר החסידים' סניף אה"ק כפר חב"ד" הוא ע"פ הוראת והסכמת כ"ק אדמו"ר שליט"א, המעודד תכופות (בתשובות מיוחדות לעסקן הידוע העומד מאחורי מבצע זה – ר' טוביה שי' פּעלעס) את ההוצאה והפצה של הנ"ל.

בעת חלוקת הדולרים מסר הריל"ג ל"ועד להפצת שיחות" – ע"י ר' שלום שי' יעקבסאָהן – את החוברת "דבר מלכות" הוצאה מיוחדת – קונטרס י"ב, ע"מ להדפיסה בכמה אלפי עותקים, עבור החלוקה שתתקיים הלילה לאחרי תפילת מעריב. קונטרס זה הי"ב כולל ארבע שיחות שבהן "חידושים וביאורים בהל' מלכים (פרקים יא-יב)", וזו נדפסה מכבר בפורמט רגיל כגודלו ורוחבו של לקוטי שיחות בשבוע שעבר [ראה יומן י' אייר תנש"א].

בעמוד האחרון נדפסה הקדשה לע"נ הוו"ח אי"א נו"מ ובעל מדות ישראל ארי' ליב ע"ה, אחיו של – יבלחט"א – כ"ק אדמו"ר שליט"א, והחוברת נדפסה בגודלה הרגיל (של ה"דבר מלכות") ובעטיפה צבעונית (חלק ירוק וחלק תכלת), ונמסרה לדפוס בניו דזש'ערזי – במקום בו מדפיסים תמיד את הספרים והקונטרסים שמחלק כ"ק אדמו"ר שליט"א]. לתפילת מעריב היה ביהכ"נ מלא מפה אל פה בקהל עצום כמו בליל הקפות, מאנשים, נשים וטף שהגיעו מכל השכונה "כאן צוה ה' את הברכה" וכן משאר שכונות. כמו"כ הגיעו מהרבה מקומות שבערי השדה הקרובים והרחוקים.

כשנכנס כ"ק אדמו"ר שליט"א למעלית אמר משהו לריל"ג בקשר לחלוקת הקונטרס (ראה לקמן בסיום התפילה – בעת הכרזת הגבאי).

כ"ק אדמו"ר שליט"א נכנס לתפילה בשעה 8:35 כשפניו הק' זוהרות ומאירות, ובכל הדרך עודד בחוזק את שירת הקהל "שישו ושמחו בשמחת הגאולה", ובמיוחד כשעלה על הבימה שאז הסתובב כרגיל והניף את ידו הק' פעמיים לעבר הקהל.

לפני שמו"ע קם כ"ק אדמו"ר שליט"א ממקומו באמצע אמירת "השכיבנו" (שלא כרגיל שגם באמצע הקדיש ב"אמן יהא שמי' רבא").

אחרי התפילה הכריז הגבאי ר' זאב יחזקאל הכהן שי' כ"ץ בשם המזכירות שמכיון שהקונטרסים עדיין לא הגיעו, לכן תתקיים עתה הפסקה והחלוקה תתקיים בשעה 9:00 לערך. אח"כ התחיל הקהל לנגן "יחי אדוננו מורנו ורבינו מלך המשיח לעולם ועד" וכ"ק אדמו"ר שליט"א יצא מביהכ"נ כשמעודד בעוז את השירה.

בשעה 9:00 הגיעו ארגזים מלאים בחוברות הנ"ל, והכניסום לעזרת נשים שבשדרת קינגסטון, משם שלשלום לביהכ"נ על הבימה של כ"ק אדמו"ר שליט"א. בדף הראשון של כל חוברת היה מונח שטר א' של דולר.

בשעה 9:27 נכנס כ"ק אדמו"ר שליט"א לביהכ"נ, חגור בגאַרטעל ובסירטוק של משי (כרגיל), כשמעודד את שירת "שישו ושמחו בשמחת הגאולה". כ"ק אדמו"ר שליט"א נגע בפרוכת כרגיל, ואז ניגש ישירות לשולחן החלוקה והתחיל לחלק את קונטרס "דבר מלכות", קונטרס א' לכאו"א.

בשעה הראשונה עברו גברים. כ"ק אדמו"ר שליט"א היה נראה מאוד אויפגעלייגט וחייך להרבה מהעוברים ובמיוחד לילדים.

טרם צאתו מביהכ"נ בסיום חלוקת ה"דבר מלכות"

לאלו שביקשו ברכה וכיו"ב ענה: "אמן" או "בשורות טובות", ולילדים שאמרו "אַ דאַנק" ענה: "צו געזונט". לילדים שאמרו "משיח נאַו" ענה: "אמן".

כשעבר ר' אברהם דוב שי' העכט שאלו כ"ק אדמו"ר שליט"א: "שוין אַלץ אַריבער?", ואח"כ קרא לו בחזרה ואמר לו בחיוך: "שוין נאָכ'ן ווייקעשען". לעורך העיתון "אָלגעמיינער ז'שורנאַל" ר' גרשון בער שי' יעקבסאָהן נתן כ"ק אדמו"ר שליט"א קונטרס נוסף באומרו: "פאַרן צייטונג". כשעבר הבר מצוה הנ"ל בירכו כ"ק אדמו"ר שליט"א: "זיין אַ חסיד, ירא שמים, למדן". כשעבר הספר ר' יהושע שי' בערגמאַן חייך אליו כ"ק אדמו"ר שליט"א במאוד.

לרבים מהעוברים סימן כ"ק אדמו"ר שליט"א לעבר השטר של דולר המצורף (שלא יפול). כמו"כ לכו"כ שעברו עם ילדים דייק כ"ק אדמו"ר שליט"א לתת להם בידם דוקא, ושיקחו הם בעצמם. לא' שעבר עם ילד קטן בידו סימן כ"ק אדמו"ר שליט"א לראות באם גם הבן קיבל.

לכו"כ מהעוברים שביקשו קונטרס נוסף לא נתן. לא' שרצה לקבל עוד א' (ולא קיבל) חייך אליו כ"ק אדמו"ר שליט"א. לא' הושיט כ"ק אדמו"ר שליט"א שני קונטרסים ומיד הבחין כ"ק אדמו"ר שליט"א בכך, ומיד משך בחזרה אליו את הקונטרס השני כשחיוך על פניו.

בשעה השניה עברו נשים וטף. לנשים באות בימים איחל כ"ק אדמו"ר שליט"א: "לאַנגע געזונטע יאָרן".

בשעה השלישית שוב עברו גבאים, וכ"ק אדמו"ר שליט"א בירך כו"כ שביקשו ברכות באומרו: "בשורות טובות".

באמצע נפל ספסל, וכ"ק אדמו"ר שליט"א הבחין בכך והביט לשמאלו (כנראה לוודא שהכל בסדר).

לא' שעבר עם אשתו ותינוקת אמר: "מגדל זיין לתורה, חופה ומעשים טובים". כשעברה פמליית ר' דוד שי' נחשון שוב חזר על עצמו מבטו המיוחד של כ"ק אדמו"ר שליט"א אליהם, ולר' אבי שי' טאַוב חייך ואמר: "ברכה והצלחה". ילד א' ביקש עוד א' וכ"ק אדמו"ר שליט"א הנהן בראשו לאות שלא. למזכיר הרחי"ק חייך כ"ק אדמו"ר שליט"א ואמר: "הצלחה רבה" [ע"פ יומן אחר: "ברכה והצלחה"], וכנ"ל אמר לעוד כמה. למשב"ק ר' שלום בער שי' גאַנזבורג נתן כ"ק אדמו"ר שליט"א שני קונטרסים.

החלוקה ארכה 3 שעות ו-5 דקות – מהשעה 9:27 עד 12:32, וכ"ק אדמו"ר שליט"א חילק 6,500 קונטרסים!

טרם צאתו הביט כ"ק אדמו"ר שליט"א לשמאלו לעבר העומדים שם (לראות באם כולם קיבלו), אח"כ נטל שני קונטרסים (א' בצבע תכלת וא' בצבע ירוק), שאל את הריל"ג האם כולם קיבלו, ואז ניגש לפרוכת (כשבדרכו מסדר את הגאַרטעל בב' ידיו הק') ונגע בה, הצביע שוב כשואל האם יש עוד שלא קיבלו, ויצא מביהכ"נ ב"שטורעם" כשמעודד בחוזק רב בידו הק' (ושמחה רבה נסוכה על פניו הק') את שירת "שישו ושמחו בשמחת הגאולה".

כשיצא מהמעלית למעלה נתן את שני הקונטרסים שבידו לשתי שנים שעמדו שם ועדיין לא קיבלו, וכן חילק לעוד שני אנשים ואשה אחת שעדיין לא קיבלו (כשהריל"ג מוסר לכ"ק אדמו"ר שליט"א את הקונטרסים). אח"כ הסתובב כ"ק אדמו"ר שליט"א לעבר העומדים שם ובג"ע התחתון, הניף את ידו הק' לעידוד השירה ונכנס לחדרו הק'. למטה בביהכ"נ ישבו קבוצות קבוצות ולמדו את הקונטרס, וכן התוועדו עד לשעות הקטנות של הלילה.

אשרי מי שבא לכאן (עכ"פ) לימים אלו, ומי שלא נמצא פה בימים אלו הגדולים בליובאַוויטש... והמעשה הוא העיקר!!

בשדרת קינגסטון (ליד איסטערן פּאַרקוויי) בין החנויות והעזרת נשים, תלו הלילה שלט גדול ומרהיב עין, בו מודפס באותיות גדולות: "הנה הנה משיח בא!", בשורה השניה – בשפת האנגלית: "Moshiach is on the way!" (= "משיח בדרך"), בשורה השלישית – בשפת האידיש: "אָט אָט קומט משיח!", ולמטה: "המטה העולמי להבאת המשיח".