הבדלים בין גרסאות בדף "כ"ב שבט תשמ"ח"
שורה 1: | שורה 1: | ||
+ | '''יום רביעי כ"ב שבט''' | ||
+ | |||
+ | הסדר הי' אמור להיות כך שהארון בשעה 12:00 יצא מביתו של הרבי שליט"א לכיוון 770 פרעזידנט קינגסטון, ואח"כ יעצרו ליד 770, יסתובבו ויכנסו ליד הספרי'ה ואח"כ ליד 770, ואח"כ יסעו. לפועל בשעה 11:00 הקהל החל לזרום מכל הכיוונים לכיוון הבית של הרבי שליט"א, הגיע תגבורת עצומה של שוטרים אולי מאה חלק עשו מחסומים, וחלק כעשרות רכבו על אופנועים, שיסעו לפני הארון, בינתיים בבית הי' מנין של יונגלייט ובחורים שאמרו תהילים ב- 9:30 התקיים מנין והרבי אמר קדיש בבכיות, הגיעו רבנים חשובים מנשה הקטן ועוד רבנים ונכנסו בפנים, [הטהרה עשו בבוקר] בבית, אחרי התפילה בשעה 12:00 לערך יצא הארון ואני עמדתי בבית הסמוך כך שראיתי. הארון יצא, מיד הקיפו אותו קבוצה של בחורים ויונגלייט לשמור אח"כ יצאו המזכירים והרבי, הרבי הלך ועיניו מושפלות, וגם הראש. אני ראיתי זאת מהצד, שהפנים היו מאוד לבנות והמראה הי' מבהיל את הרעיון בתחילה הקריבו את המכונית של הרבי ליד הבית אבל לא ידעו כמה הרבי ירצה ללכת והרבי הלך אל כל 'פרעזידנט' עד 'קינגסטון' והמשיכו עד פינת 'איסטערן פארקווי', הקהל הי' עצום נמדד ברבבות הנשים הלכו מ'פרעזידנט' דרך 'ניו יורק' ועצרו ליד 770, והיות והקהל החל לדחוק, וראו שלא שייך שיעשו את הסיבוב ליד 770 אז הודיעו לשוטרים שמיד נוסעים דרך 'איסטערן פארקווי', ואז נוצר הבלגן עד שהצליחו לבלום את הקהל בינתיים המכונית של הרבי חיכתה בפינה עד שהרבי נכנס אליה, וקודם נסע הארון ואח"כ המכונית של הרבי. ולפני כן עד שהשיירה יצאה המכונית של הרבי נסעה לאט, והקהל בינתיים מלווה חלק עלו מיד לאוטובוסים שנסעו לכיוון האוהל אני המשכתי ללכת אחרי מכוניתו של הרבי עד קצת אחרי טרוי. | ||
+ | |||
+ | כל הזמן הרבי שישב בתוך המכונית קדימה ליד הנהג קרינסקי. מאחוריו ישב ד"ר וויס, וחדקוב, ובנו, הרבי הסתכל כל הזמן לעבר המכונית עם הארון, ואמר ומלמל בשפתיו [מסתמא פרקי תהילים] ואני כל הזמן הלכתי מול, בא' מן הרגעים שהשיירה עצרה הסתכל הרבי לעברינו הפנה את מבטו הצידה למקום שעמדנו. בתחילה המכוניות נסעו ב'סרוויס ליין' אח"כ יצאו לשדרה עצמה. ושם לפני הארון נסעו משני הצדדים של הכביש עשרות אופנועים של משטרה וכן מכוניות של בלשים ב'איסטערן פארקווי' בשעת ההלוי'ה חגו מלמעלה כשלשה מסוקים של צבא ארה"ב והמשטרה, שכנראה דיווחו על המצב מלמעלה המשטרה סגרה את כל 'איסטערן פארקווי' וכל צומת שנסעו עד האוהל המשטרה עצרה עד שכל השיירה עם המכוניות של הרבי והרבה מאנ"ש ואוטובוסים נסעו אני הצלחתי מיד לעלות על טרמפ ונסענו מיד אחרי המכונית של הרבי שליט"א הגענו לאוהל קצת אחרי שהרבי הגיע, לא נתנו להיכנס חוץ מהמזכירים וחברה קדישא ועוד מזקני אנ"ש מקורבים וסגרו את השערים גם המשטרה עמדה שם היו שנכנסו מכל מיני מקומות [שמעתי שלפני ההלוי'ה הרבי שאל בנוגע לבגדים של הרבנית ע"ה, אם לשימם על הארון אז היו רבנים שאמרו שאפשר לשים בצד [לא עליה] בתוכו]. בקבר, שמעתי מאלה שהיו שם שכל דבר שאלו את הרבי ועד שלא אמר כן לא עשו, אחרי הקבורה הרבי אמר קדיש, והחליף את הנעליים לנעלי גומי, עזרו לו המזכירים וכשהוציא את הנעל הרבי קצת מעד ליפול, אז א' החזיק ברבי הרבי הסתובב אליו במבט, וכן כשאמר "עושה שלום" ראו איך שהרבי מתנדנד, ולא עומד יציב, שמעתי שהרבי מסר בלילה כסף עבור הוצאות של התכריכים וקבורה, ומסר לבערל ליפסקר מהחברא קדישא, וכן מסר לו משהו [הנ"ל לא סיפר] ע"מ לתפור התכריכים. במשך ההלוי'ה ההליכה של הרבי הייתה קשה ולאט, כשהרבי הגיע לבית הקברות הוריד את המעיל ושם אותו במכונית לבש את הגארטל וסידר את העניבה ולא דיבר מאומה רק סימן בידו מידי פעם מה לעשות [מספרים] שהרבי בשעת מעשה בקבורה הרבי שאל את בערל ליפסקר מה עם השקית, בתחילה לא תפס על מה הכוונה, אח"כ הבין, ואמר שהכניסו בקבר, לא ידוע לי מה השקית מכילה, (מספרים) שהקדיש בקבר הי' בבכיות נוראות ובקושי נשמעו המילים בסוף הקהל עמד והרבי עבר ואמרו המקום ינחם וכו', הרבי נכנס לרכב ויצא שוב קטף עשב וזרק לאחוריו ואמרים שכל דבר הרבי שאל עכשיו מה צריך לעשות, אח"כ נכנס למכונית ונסע, הוא לא נכנס ל"אוהל", מיד נתנו לכל הקהל המלווה להגיע לקבר אני גם הגעתי ע"י שהקיפו אותי ועוד כמה כהנים, לא יכולתי ממש לגשת הקהל כיסה את הקבר אח"כ הרבה נכנסו ל"אוהל" של הרבי הקודם זה ממש סמוך ל"אוהל" בתחילה שאלו את הרבי איפה לקבור האם ליד "נחמה דינה" או "שטערנה שרה" והרבי אמר שיחליטו החברה קדישא, והחליטו ליד שטערנא שרה ע"ה, והטעם מובן, הרבי הגיע לביתו לקח כמה רגעים עד שיצא מהמכונית ויצא הי' ספל עם מים ליד על המעקה הרבי לקח ביד ימין העביר לשמאל ושפך על ימין, שמאל 6 פעמים ואח"כ עזב את הספל ולא הפך אותו.התיישב בין הכניסה הראשית של הבית לכניסה לתוך הבית ואמר יושב בסתר, העיניים של הרבי היו מאוד לחות. לערך קרוב ל- 3:30 נכנסו למנחה בעיקר השלוחים שנוסעים היום הרבי הי' ש"ץ אומרים שהי' קצת בכיות אח"כ מיד אחר מנחה התיישב על שרפרף שהוא גם מיועד עבור ט' באב, [מעניין שזה יותר גבוה מג' טפחים, לערך כמו כיסא רגיל אבל בלי משענת כמין ארגז]. | ||
+ | |||
+ | הרבי אחרי מנחה אמר שיחה קצרה והתחיל היות והאבל צריך לפתוח בדברים לכן אפתח התוכן הי' כך: שבניחום אבלים הגם שיש דעות שזה רק אחרי ג' ימים אבל מצינו מהרשב"ץ שאפשר מיד כמו שעושים מיד שורה, והגם ששם זה מצד שיש רבים עד"ז כאן מצד שיש רבים אפשר לנחם ובפרט שהעניין קשור עם אהבת ישראל ניחום אבלים ובפרט שהזמן דורש עכשיו אהבת ישראל כדי לבטל את סיבת הגלות ועניין המיתה שזה בא ע"י שנאת חינם, ובפרט שיש כאן את המעלה של רבים, וכן העניין של והחי ייתן אל ליבו ובפרט שזה קרה אצל א' ששמה חי'ה. אח"כ ניגשו א' א' לנחם את הרבי, מעריב הי' לערך גם בשעה 6:00 נכנסו ג"כ אלה שחוזרים היום, וגם "מקורבים", אני התפללתי ליד הבית בחוץ, אח"כ אמרו שכולם יכולים ליכנס לנחם אני גם עמדתי בתור, ואנו מתקרבים, [זוהי הפעם הראשונה שלי שאני נכנס לבית של הרבי] עד שאני נכנס בבית נמצאים המזכירים ועוד מסדרים וכו', האנשים שמנחמים מתקדמים בשורה א' אחרי השני בינתיים אני לא רואה את הרבי שליט"א עד שאני מגיע לפני סוף החדר אני רואה שבצד יושב הרבי על הכיסא הנ"ל ידיו על ברכיו וראשו מורכן המראה הזה מבהיל את הרעיון באותם רגעים חשבתי מי אני, אני מנחם את הרבי? והרבי מסתכל על כל א' וא' במבט רציני, פניו היו לבנות מאוד ועיניו אדומות ולחות והרבי מסתכל עלי שאני אומר "המקום ינחם וכו'", אני הייתי המום עד שיצאתי מהבית אי אפשר לתאר את המצב הזה, גם אח"כ לא יכולתי לאכול כמו שצריך ארוחת הערב, כך עברו מאות אנשים, לנחם זה הי' מאוד מהר יחסית, הבית של הרבי הוא די יפה בפנים הרבה לא הספקתי לראות, כי לא התעכבתי שם [כמו כמה שמתחילים להרגיש שם כמו ב- 770]. | ||
+ | |||
+ | *** | ||
+ | |||
+ | '''יומן אחר:''' | ||
+ | |||
השעה כבר די מאוחרת בלילה ואני תחת רישומם של כל פרטי יום הבלהות שעבר עלינו, קשה לי לחשוב אפילו על שינה, החלטתי שכתיבת הדברים תקל על פריקת ההרגשה הכבידה הרובצת על הלב, ובכן סידרם של דברים כך הי'ה: אמש בשעה 1:25 לערך ישבנו בחדרינו כמה חברים ושוחחנו עדיין לא הלכנו לישון לפתע מגיע אל החדר אחד מידידינו הת' שיח' פניו מבוהלות ועיניו כמעט בוכיות הוא מבקש ממני לסגור את הטיפ – שהשמיע צלילים חסידיים באותה שעה בחדר, תוך כדי בקשה מוזרה זו הוא מוסיף בקול נעצב: "בשורה רעה הרעבעצין..." כמה חלקיקי שני'ה לקחו עד שרמ"ח איברינו ושס"ה גידינו קלטו את המסר האיום והנורא הלב נצבט והכאב גדול. ללא אומר | השעה כבר די מאוחרת בלילה ואני תחת רישומם של כל פרטי יום הבלהות שעבר עלינו, קשה לי לחשוב אפילו על שינה, החלטתי שכתיבת הדברים תקל על פריקת ההרגשה הכבידה הרובצת על הלב, ובכן סידרם של דברים כך הי'ה: אמש בשעה 1:25 לערך ישבנו בחדרינו כמה חברים ושוחחנו עדיין לא הלכנו לישון לפתע מגיע אל החדר אחד מידידינו הת' שיח' פניו מבוהלות ועיניו כמעט בוכיות הוא מבקש ממני לסגור את הטיפ – שהשמיע צלילים חסידיים באותה שעה בחדר, תוך כדי בקשה מוזרה זו הוא מוסיף בקול נעצב: "בשורה רעה הרעבעצין..." כמה חלקיקי שני'ה לקחו עד שרמ"ח איברינו ושס"ה גידינו קלטו את המסר האיום והנורא הלב נצבט והכאב גדול. ללא אומר | ||
התלבשנו בבגדינו העליונים וירדנו דוממים מהבנין ממדרגות כל הקומות ירדו עוד בחורים שנודע להם דבר הבשורה הערה אנו חוצים את הכביש לעבר 770. | התלבשנו בבגדינו העליונים וירדנו דוממים מהבנין ממדרגות כל הקומות ירדו עוד בחורים שנודע להם דבר הבשורה הערה אנו חוצים את הכביש לעבר 770. |
גרסה מתאריך 19:54, 28 באוקטובר 2007
יום רביעי כ"ב שבט
הסדר הי' אמור להיות כך שהארון בשעה 12:00 יצא מביתו של הרבי שליט"א לכיוון 770 פרעזידנט קינגסטון, ואח"כ יעצרו ליד 770, יסתובבו ויכנסו ליד הספרי'ה ואח"כ ליד 770, ואח"כ יסעו. לפועל בשעה 11:00 הקהל החל לזרום מכל הכיוונים לכיוון הבית של הרבי שליט"א, הגיע תגבורת עצומה של שוטרים אולי מאה חלק עשו מחסומים, וחלק כעשרות רכבו על אופנועים, שיסעו לפני הארון, בינתיים בבית הי' מנין של יונגלייט ובחורים שאמרו תהילים ב- 9:30 התקיים מנין והרבי אמר קדיש בבכיות, הגיעו רבנים חשובים מנשה הקטן ועוד רבנים ונכנסו בפנים, [הטהרה עשו בבוקר] בבית, אחרי התפילה בשעה 12:00 לערך יצא הארון ואני עמדתי בבית הסמוך כך שראיתי. הארון יצא, מיד הקיפו אותו קבוצה של בחורים ויונגלייט לשמור אח"כ יצאו המזכירים והרבי, הרבי הלך ועיניו מושפלות, וגם הראש. אני ראיתי זאת מהצד, שהפנים היו מאוד לבנות והמראה הי' מבהיל את הרעיון בתחילה הקריבו את המכונית של הרבי ליד הבית אבל לא ידעו כמה הרבי ירצה ללכת והרבי הלך אל כל 'פרעזידנט' עד 'קינגסטון' והמשיכו עד פינת 'איסטערן פארקווי', הקהל הי' עצום נמדד ברבבות הנשים הלכו מ'פרעזידנט' דרך 'ניו יורק' ועצרו ליד 770, והיות והקהל החל לדחוק, וראו שלא שייך שיעשו את הסיבוב ליד 770 אז הודיעו לשוטרים שמיד נוסעים דרך 'איסטערן פארקווי', ואז נוצר הבלגן עד שהצליחו לבלום את הקהל בינתיים המכונית של הרבי חיכתה בפינה עד שהרבי נכנס אליה, וקודם נסע הארון ואח"כ המכונית של הרבי. ולפני כן עד שהשיירה יצאה המכונית של הרבי נסעה לאט, והקהל בינתיים מלווה חלק עלו מיד לאוטובוסים שנסעו לכיוון האוהל אני המשכתי ללכת אחרי מכוניתו של הרבי עד קצת אחרי טרוי.
כל הזמן הרבי שישב בתוך המכונית קדימה ליד הנהג קרינסקי. מאחוריו ישב ד"ר וויס, וחדקוב, ובנו, הרבי הסתכל כל הזמן לעבר המכונית עם הארון, ואמר ומלמל בשפתיו [מסתמא פרקי תהילים] ואני כל הזמן הלכתי מול, בא' מן הרגעים שהשיירה עצרה הסתכל הרבי לעברינו הפנה את מבטו הצידה למקום שעמדנו. בתחילה המכוניות נסעו ב'סרוויס ליין' אח"כ יצאו לשדרה עצמה. ושם לפני הארון נסעו משני הצדדים של הכביש עשרות אופנועים של משטרה וכן מכוניות של בלשים ב'איסטערן פארקווי' בשעת ההלוי'ה חגו מלמעלה כשלשה מסוקים של צבא ארה"ב והמשטרה, שכנראה דיווחו על המצב מלמעלה המשטרה סגרה את כל 'איסטערן פארקווי' וכל צומת שנסעו עד האוהל המשטרה עצרה עד שכל השיירה עם המכוניות של הרבי והרבה מאנ"ש ואוטובוסים נסעו אני הצלחתי מיד לעלות על טרמפ ונסענו מיד אחרי המכונית של הרבי שליט"א הגענו לאוהל קצת אחרי שהרבי הגיע, לא נתנו להיכנס חוץ מהמזכירים וחברה קדישא ועוד מזקני אנ"ש מקורבים וסגרו את השערים גם המשטרה עמדה שם היו שנכנסו מכל מיני מקומות [שמעתי שלפני ההלוי'ה הרבי שאל בנוגע לבגדים של הרבנית ע"ה, אם לשימם על הארון אז היו רבנים שאמרו שאפשר לשים בצד [לא עליה] בתוכו]. בקבר, שמעתי מאלה שהיו שם שכל דבר שאלו את הרבי ועד שלא אמר כן לא עשו, אחרי הקבורה הרבי אמר קדיש, והחליף את הנעליים לנעלי גומי, עזרו לו המזכירים וכשהוציא את הנעל הרבי קצת מעד ליפול, אז א' החזיק ברבי הרבי הסתובב אליו במבט, וכן כשאמר "עושה שלום" ראו איך שהרבי מתנדנד, ולא עומד יציב, שמעתי שהרבי מסר בלילה כסף עבור הוצאות של התכריכים וקבורה, ומסר לבערל ליפסקר מהחברא קדישא, וכן מסר לו משהו [הנ"ל לא סיפר] ע"מ לתפור התכריכים. במשך ההלוי'ה ההליכה של הרבי הייתה קשה ולאט, כשהרבי הגיע לבית הקברות הוריד את המעיל ושם אותו במכונית לבש את הגארטל וסידר את העניבה ולא דיבר מאומה רק סימן בידו מידי פעם מה לעשות [מספרים] שהרבי בשעת מעשה בקבורה הרבי שאל את בערל ליפסקר מה עם השקית, בתחילה לא תפס על מה הכוונה, אח"כ הבין, ואמר שהכניסו בקבר, לא ידוע לי מה השקית מכילה, (מספרים) שהקדיש בקבר הי' בבכיות נוראות ובקושי נשמעו המילים בסוף הקהל עמד והרבי עבר ואמרו המקום ינחם וכו', הרבי נכנס לרכב ויצא שוב קטף עשב וזרק לאחוריו ואמרים שכל דבר הרבי שאל עכשיו מה צריך לעשות, אח"כ נכנס למכונית ונסע, הוא לא נכנס ל"אוהל", מיד נתנו לכל הקהל המלווה להגיע לקבר אני גם הגעתי ע"י שהקיפו אותי ועוד כמה כהנים, לא יכולתי ממש לגשת הקהל כיסה את הקבר אח"כ הרבה נכנסו ל"אוהל" של הרבי הקודם זה ממש סמוך ל"אוהל" בתחילה שאלו את הרבי איפה לקבור האם ליד "נחמה דינה" או "שטערנה שרה" והרבי אמר שיחליטו החברה קדישא, והחליטו ליד שטערנא שרה ע"ה, והטעם מובן, הרבי הגיע לביתו לקח כמה רגעים עד שיצא מהמכונית ויצא הי' ספל עם מים ליד על המעקה הרבי לקח ביד ימין העביר לשמאל ושפך על ימין, שמאל 6 פעמים ואח"כ עזב את הספל ולא הפך אותו.התיישב בין הכניסה הראשית של הבית לכניסה לתוך הבית ואמר יושב בסתר, העיניים של הרבי היו מאוד לחות. לערך קרוב ל- 3:30 נכנסו למנחה בעיקר השלוחים שנוסעים היום הרבי הי' ש"ץ אומרים שהי' קצת בכיות אח"כ מיד אחר מנחה התיישב על שרפרף שהוא גם מיועד עבור ט' באב, [מעניין שזה יותר גבוה מג' טפחים, לערך כמו כיסא רגיל אבל בלי משענת כמין ארגז].
הרבי אחרי מנחה אמר שיחה קצרה והתחיל היות והאבל צריך לפתוח בדברים לכן אפתח התוכן הי' כך: שבניחום אבלים הגם שיש דעות שזה רק אחרי ג' ימים אבל מצינו מהרשב"ץ שאפשר מיד כמו שעושים מיד שורה, והגם ששם זה מצד שיש רבים עד"ז כאן מצד שיש רבים אפשר לנחם ובפרט שהעניין קשור עם אהבת ישראל ניחום אבלים ובפרט שהזמן דורש עכשיו אהבת ישראל כדי לבטל את סיבת הגלות ועניין המיתה שזה בא ע"י שנאת חינם, ובפרט שיש כאן את המעלה של רבים, וכן העניין של והחי ייתן אל ליבו ובפרט שזה קרה אצל א' ששמה חי'ה. אח"כ ניגשו א' א' לנחם את הרבי, מעריב הי' לערך גם בשעה 6:00 נכנסו ג"כ אלה שחוזרים היום, וגם "מקורבים", אני התפללתי ליד הבית בחוץ, אח"כ אמרו שכולם יכולים ליכנס לנחם אני גם עמדתי בתור, ואנו מתקרבים, [זוהי הפעם הראשונה שלי שאני נכנס לבית של הרבי] עד שאני נכנס בבית נמצאים המזכירים ועוד מסדרים וכו', האנשים שמנחמים מתקדמים בשורה א' אחרי השני בינתיים אני לא רואה את הרבי שליט"א עד שאני מגיע לפני סוף החדר אני רואה שבצד יושב הרבי על הכיסא הנ"ל ידיו על ברכיו וראשו מורכן המראה הזה מבהיל את הרעיון באותם רגעים חשבתי מי אני, אני מנחם את הרבי? והרבי מסתכל על כל א' וא' במבט רציני, פניו היו לבנות מאוד ועיניו אדומות ולחות והרבי מסתכל עלי שאני אומר "המקום ינחם וכו'", אני הייתי המום עד שיצאתי מהבית אי אפשר לתאר את המצב הזה, גם אח"כ לא יכולתי לאכול כמו שצריך ארוחת הערב, כך עברו מאות אנשים, לנחם זה הי' מאוד מהר יחסית, הבית של הרבי הוא די יפה בפנים הרבה לא הספקתי לראות, כי לא התעכבתי שם [כמו כמה שמתחילים להרגיש שם כמו ב- 770].
יומן אחר:
השעה כבר די מאוחרת בלילה ואני תחת רישומם של כל פרטי יום הבלהות שעבר עלינו, קשה לי לחשוב אפילו על שינה, החלטתי שכתיבת הדברים תקל על פריקת ההרגשה הכבידה הרובצת על הלב, ובכן סידרם של דברים כך הי'ה: אמש בשעה 1:25 לערך ישבנו בחדרינו כמה חברים ושוחחנו עדיין לא הלכנו לישון לפתע מגיע אל החדר אחד מידידינו הת' שיח' פניו מבוהלות ועיניו כמעט בוכיות הוא מבקש ממני לסגור את הטיפ – שהשמיע צלילים חסידיים באותה שעה בחדר, תוך כדי בקשה מוזרה זו הוא מוסיף בקול נעצב: "בשורה רעה הרעבעצין..." כמה חלקיקי שני'ה לקחו עד שרמ"ח איברינו ושס"ה גידינו קלטו את המסר האיום והנורא הלב נצבט והכאב גדול. ללא אומר התלבשנו בבגדינו העליונים וירדנו דוממים מהבנין ממדרגות כל הקומות ירדו עוד בחורים שנודע להם דבר הבשורה הערה אנו חוצים את הכביש לעבר 770.
בחוץ כבר עומדים כמה מאות כולם דוממים רק מחליפים ביניהם מפעם לפעם מילים בלחש מתי בדיוק? היכן זה קרה? איפה נמצא בזמן הזה כ"ק אדמו"ר שליט"א? מה הייתה סיבת הפטירה, האם זה פתאומי או שמא כבר לפני כל היו בעיות?... כל אלה ועוד מנקרים עכשיו בראש אבל אין מי שיודע להשיב על כך. את השקט מבקעות מפעם לפעם אנחות כבדות.
נכנסים יושבים שם כמה עשרות תמימים האומרים תהילים לוקחים גם כן ספר תהילים ביד מתיישבים דומם וקוראים פסוקים הצער כל כך עמוק עד שאין המילים בפה מקילות עמנו אלא אתה יושב ושותק, ומרגיש וחושב לעצמך מה שאתה חושב ומה שאתה מרגיש. כמוך-כולם. המילים בתהילים נאמרות אצלך במין יובש אתה נתון בעצם למחשבות עכשיו. הזאל הקטן של 770 נתמלא במשך הדקות האלה בהמוני בחורים ואברכים שהספיקו לשמוע מכל והחילו זורמים בהמוניהם. כולם אומרים תהילים בשפתותיהם בלבד וקולם לא ישמע. אפשר לשמוע זבוב בזאל. בינתיים נודע כי הפטירה הייתה בערך בשעה 12:45 וכי כ"ק אדמו"ר שליט"א נמצא בביתו במשך כל העת בשעות הערב המאוחרות חשה הרבנית הצדקנית נ"ע ברע ונלקחה לבית הרפואה. היא הלכה לרכב ברגלי'ה וכ"ק אדמו"ר שליט"א ליוה אותה ושוחח עמה.
בימים האחרונים לא חשה בטוב והלילה כאמור החריף המצב ונלקחה לבית הרפואה. כנראה שהמצב הי'ה מאוד קשה (מספרים כי היא הקיאה דם רח"ל) ונתנו לה כדורים חזקים שהשפיעו על הלב. בעיצומם של הטיפולים שבקה חיים לכל חי ת.נ.צ.ב.ה. זכותה תגן עלינו.
בפתח הבית ברחוב פרזידנט 1304, עמדו כמה מאנ"ש והמקורבים אינני יודע מי מהם בדיוק נכנס אל הקודש לבשר את הבשורה המרה. ר' לייבל גרונר הזדרז ל-770 והוציא עמו את הטלית והתפילין. בינתיים חיפש גם את הרב דוד רסקין ומשלא מצאוהו מסר שיעשו גורל בין הבחורים לאמירת תהילים במניין אצל הרבנית ז"ל ושיתחלף כל שעה. תכף ארגנו את הגורל. הסדר הי'ה שהגרילו אותיות מתוך הא"ב ומי שהאות הראשונה של שם משפחתו עלתה בגורל השתתף בהגרלה נוספת שבה זכו רק עשרה. הדבר נסחב זמן רב. אבל בסופו של דבר נגמר ונתלה פתק על הקיר עם שמות כל הבחורים שעלו לשעה הראשונה לשעה השני'ה וכן הלאה, נמסר כי הארון עדיין לא הגיע כלל לבית למרות זאת הלכו רבים מן הבחורים לרחוב פרזידנט והמתינו למיטה שתגיע, שם כבר חיכה קהל עצום, המקווה ברחוב איסטרן פארקווי נפתח בשלוש לערך ונמסר שעל כל מי שמעוניין להשתתף באמירת התהילים יטבול במקווה לפנ"כ, אף כי לא יצאתי בגורל הזדרזתי למקווה כי אי אפשר לדעת מה יהיה בהמשך במקווה שמעתי כי נמסר ששעת ההלוי'ה נקבעה ל-12:00 מחר וכי הטהרה תהי'ה בבית, הארון הגיע בערך בשעה 5:30 וכ"ק אדמו"ר שליט"א יצא לקראתו בצעדים איטיים. בראש כפוף מעט ועיני קדשו פקוחות לרווחה בורקות הביט על הארון, וחברי החברא קדישא שנשאו אותו המראה הי'ה מאוים ומרטיט, כ"ק אדמו"ר שליט"א נכנס אחרי המיטה לבית ועמו חברי החברא קדישא בלבד ע"מ לסדר את המקום. לאחר שהדליקו את הנרות עלה כ"ק אדמו"ר שליט"א לקומה השני'ה למעלה בתחילה אמנם שמרו פחות או יותר על הסדר בגורל אם כי זמנה של כל קבוצה צומצם לכעשר דקות בלבד, אך מהר מאוד בשל ריבוי הקהל העצום שהחל לנהור נוצר תור ארוך מחוץ לבית מהאלפים שרצו להיכנס לומר תהילים הסדר החדש הוא שמכניסים קבוצה של כמה עשרות פנימה לכחמש דקות ומיד היא יוצאת מהדלת האחורית ונכנסת קבוצה חדשה.
התור שלי מגיע בערך בשעה עשרים לשבע עוברים דרך חדר כניסה קטן אחריו לגדול יותר וממנו לעליון לא הבחנתי בפרטים יתר על המידה אבל הפשטות והעדר הפאר והמודרניזצי'ה ממש מבהילים, אין לשער הבית פשוט כפי שקשה לתאר הרצפה ללא שטיח וצבעם של הקירות דהוי ללא טפטים וכדו' בסופו של דבר מגיעים למטבח הנמצא בקצה הבית לפני המטבח מדרגות עץ המובילות לקומה שמעל. נכנסנו למטבח ושם בצידו הימני של המטבח הקטן מונחת עטופה בסדין לבן ומתחתי'ה גבעולי צמח הצדקנית הרבנית ראשה לדרום ליד ראשה דולקים שני נרות שעווה גדולים הלב נקרע עומדים בשורה ואומרים תהילים כשלאט לאט מתקדמים לעבר היציאה הדמעות זולגות מעין כל ללא הפוגה תוך מספר דקות יוצאים החוצה מהדלת האחורית שמובילה מהמטבח אל כעין מרפסת קטנה וממנה כמה מדריגות אל החצר של אחורי הבית השחר מפציע ובינתיים נוהרים אלפים רבים התור גדל ומתמשך ובהם רבים שלא ידעו מכך מתחילת הלילה ונודע להם הדבר בהמשך, וכולם מזדרזים עתה לבוא ולומר תהילים בחדר בו מונחת הרבנית ז"ל. רכבים משטרתיים סוגרים את הכניסות לרחובות המרכזיים פרזידנט וברוקלין. על העצים והעמודים נתלו פתקים מטעם המשטרה – אין חני'ה היום וכן לאורך כל הדרך עד לקינגסטון וגם בקינגסטון עצמו ר' בערל ליפסקר מהחברא קדישא מסדר את הדברים עם המשטרה מסלול ההלוי'ה לפי השמועות עתה יהי'ה כך לפי התכנית: כ"ק אדמו"ר שליט"א ילווה את הארון רגלי ברחוב פרזידנט עד לקינגסטון ומשם יסע במכונית אחרי הארון. הגברים ילוו גם כן דרך שם והנשים תלכנה דרך ברוקלין ומשם לאיסטערן פארקווי במשך הלילה נוסחה מודעת אבל ובה מועד ההלוי'ה ונשלחה לכל הריכוזים החרדיים בניו יורק אומרים שמתחילת הבוקר משדר הרדיו בניו-יורק על פטירת הרבנית הצדקנית ז"ל מדי רבע שעה בנוסף לכל מהדורות החדשות נמסר גם כי במניין המצומצם שהתקיים בביתו של כ"ק אדמו"ר שליט"א בשעה 9:30 יאמר כ"ק אדמו"ר שליט"א קדיש.
אסיפה דחופה
השחר מפציע והמונים רבים ממשיכים לזרום ל-770. בשעה 7:00 נשמעה צפירת אזעקה כפולה כדי להודיע לכל מי שעדיין לא הגיעה הבשורה המרה לידיעתו, במשך כל הלילה והבוקר לא פוסקים הטלפונים ב-770 לצלצל רובם שואלים בפחד 2 מילים: זה נכון?... מכל ארצות הברית וקנדה מגיעים אלפי חסידים גם מאירופה נמסר כי מגיעה קבוצה גדולה מאוד במטוס ה"קונקורד" היוצא משם בשעה 8:00 בבוקר ואמור להגיע בשעה 11:00 בערך, הוכרז כי בשעה 10:30 תתקיים אסיפה ב-770 בנוגע לסדר ההלוי'ה בשעה 7:00 יצאו חברי הכולל שי' לכרות את הקבר שנכרה בסמוך לקברה של הרבנית שטערנא שרה ע"ה אשת כ"ק אדמו"ר הרש"ב נ"ע זקנתה של הצדקנית הרבנית ז"ל בשעה 10:30 התקיימה האסיפה האמורה שני האברכים האחראים על כך עלו על גבי הבמה ובתחילת דברי הראשון בכה ללא הפוגות ולא הצליח להמשיך בדבריו הוא מסר מיד את הדיבור לשני וגם הוא נחנק מבכי בראשית הדברים הסדר שנקבע הוא כך: בנוסף לכח המשטרה המוגבר שתפקידו לשמור על הסדר ימונו כ-100 בחורים לוועד מסדר שישמור על הסדר, ראשון אחרי הארון יצעד כ"ק אדמו"ר שליט"א מאחוריו הגבאים חברי המזכירות אדמורי"ם רבנים וגדולי התורה אחריהם כח משטרה וחברי הוועד המסדר שישמרו על הרווח בין כ"ק אדמו"ר שליט"א לבין הקהל כולם מזדרזים מי שלא הלך למקווה עד עתה עושה זאת עתה ומתפללים שחרית עתה נסגרים כבר ע"י המשטרה כל המסלול וכל הרחובות הראשיים הסמוכים לתנועת רכב בשעה 11:00 בערך היה הרחוב הראשי פרזידנט על שני צדדיו וכל הרחובות הסמוכים שחורים מאדם כאשר כל קהל הרבבות נוהר בזרם בלתי פוסק. בשפת המדרכה הוצבו מחסומי משטרה שטח הכביש על יד הבית עצמו היה פנוי מאדם והסתובבו שם רק השוטרים וחברי הוועד המסדר ואנשים חשובים שהורשו לעמוד בפנים. עשרות אופנועים ורכבים משטרתיים ורוכביהם עמדו בהיכון בזוגות על הכביש על מנת לנסוע לפני ההלווי'ה ולהבטיח את הסדר מאות רבות של שוטרים ועוד כ-150 בחורים בוועד המסדר הם נושאים תו זיהוי מיוחד כסדרנים בינתיים החלו לבוא גם גדולי האדמורי"ם והרבנים וראשי ישיבות וכן משלחות נכבדות של אישי ציבור רבים הרב פוקס חבר החברא קדישא בבורו פארק עשה את הקריעה כדין במספריים בסירטוקו של כ"ק אדמו"ר שליט"א ולאחר מכן המשיך כ"ק אדמו"ר שליט"א לקרוע בידיו הק' קרע ארוך מאוד,
נמסר כאן כי בבוקר מיד שלח כ"ק אדמו"ר שליט"א מהחברא קדישא על מנת שיודיעו בציון הק' של כ"ק אדמו"ר מוהריי"צ נ"ע על הפטירה כעשר דקות לפני ההלווי'ה ירד כ"ק אדמו"ר שליט"א מחדרו לקומה הראשונה ושהה זמן מה לבדו בחדר הצדקנית ז"ל.
מסע ההלווי'ה
בשעה 12:00 בדיוק השתררו שקט ודממה מוחלטת בקרב כל קהל הרבבות שעמדו צפופים השיירה יצאה מהבית בראש – מובילי הארון המכוסה בבד שחור כמה מטרים מן הארון צועד כ"ק אדמו"ר שליט"א מראהו הקדוש ממש נורא הוא צעד בראש שפוף מוטה מפעם לפעם לצד צורת ההליכה גם היא לא רגילה וממלמל בפיו כל הזמן מראהו הכללי זייער צובראכען (נורא שבור) חיוורון ועייפות על עיניו הקדושות, מאחוריו מקיפה אותו טבעת של הגבאים חברי המזכירות כשמאחוריהם האדמורי"ם וגדולי הרבנים מאחור קבוצת שוטרים גדולה ורק לאחריהם כל הקהל, בקושי עצום הצליחו לשמור על הסדר כאשר קהל עצום נדחף קדימה על מנת לראות את כ"ק אדמו"ר שליט"א מקרוב מכונית כ"ק אדמו"ר שליט"א נוסעת מיד מאחוריו כדי שיוכל להיכנס לתוכה תיכף כשירצה רצועה נוספת של עשרות שוטרים מקיפה את המכונית ולא נותנים לקהל להידחף ובכך לחסום את הגישה אליה כ"ק אדמו"ר שליט"א הלך רגלי גם לאורך כל רחוב קינגסטון ובהגיע השיירה לקראת פינת איסטרן פארקווי רבו הדחיפות והצפיפות של הקהל העצום מאוד והיו נזקקים להשתמש בעמידה איתנה של כל השוטרים והוועד המסדר בכדי לעצור את הלחץ. בהגיע כ"ק אדמו"ר שליט"א לפינת איסטרן פארקווי נעצרה השיירה לזמן מה, כ"ק אדמו"ר שליט"א נכנס למכונית מאחור ישבו הרב חדאקאוו ר' לייבל גרונר ור' בנימין קליין, לפני המכונית נסעה שיירת האופנועים המשטרתית שפינתה את כל התנועה וחצתה בכל הרמזורים הדרך ארכה פחות מעשר דקות עד לבית החיים מאות אוטובוסים יצאו תיכף לבית החיים ועוד מאות רבות של מכוניות פרטיות מלאות אדם נהרו לבית החיים הקהל העצום נשאר לעמוד מחוץ לגדר הגדולה ופנימה נכנסו רק בנוסף לכ"ק אדמו"ר שליט"א חברי המזכירות והחברא קדישא ציבור מצומצם של כ-100 אנשים חשובים בלבד כ"ק אדמו"ר שליט"א עמד ופניו למרגלות הקבר הפתוח ראשו הקדוש שפוף והוא מביט כל העת אל מעשי החברא קדישא כ"ק אדמו"ר שליט"א שאל כמה שאלות בקול שקט מאוד את ר' בערל ליפסקר מהחברא קדישא כשהורידו את הארון לתוך הקבר הזדעזע מעט כ"ק אדמו"ר שליט"א וראשו הקדוש נרתע אחורנית מעט אח"כ הכניסו שקית לצד הארון ופתאום נתן כ"ק אדמו"ר שליט"א לחברא קדישא מטפחת עטופה ובתוכה משהו לא ידוע והכניסוה לבפנים לאחר סתימת הגולל על קבר הרבנית הצדקנית נ"ע זי"ע אמר כ"ק אדמו"ר שליט"א צידוק הדין לאחר מכן אמר את הקדיש הארוך היו הרבה הפסקות וקולו של כ"ק אדמו"ר שליט"א נחנק מבכי במשך הקדיש פעמים מספר, לאחר מכן החליף כ"ק אדמו"ר שליט"א את נעליו לנעלי בד שקט ודממה מוחלטת שררו במשך כל הזמן והמחזה היה איום ונורא לא היה כמעט מי שלא פרץ בבכי שם אח"כ נעמדו שתי שורות ארוכות לאורך היציאה וכ"ק אדמו"ר שליט"א עבר ביניהם כשהם לוחשים: המקום ינחם אתכם... .
במשך כל הזמן הרבי הביט בעיניו בכל מי שהביט, במבט חודר ועמוק. כ"ק אדמו"ר שליט"א נכנס לתוך המכונית שעל גבי מושבה הונח כבר לפני כן משהו קשה כאב עז היה שפוך על פניו הקדושות כל התנועות היו בכבדות לפתע יצא מהמכונית תלש עשב מהארץ והשליכו לאחוריו לאחר מכן יצא מבית החיים כשגם בדרך חזרה לבית נוסעים בראש השיירה אופנועי המשטרה רק אז נכנס קהל הרבבות לתוך שערי בית החיים והלך לקברה הטרי של הרבנית הצדקנית נ"ע זי"ע הלחץ הי'ה גדול וכל אחד רק אמר פרק תהילים כשרובם ממררים בבכי וכדו'. בצד עמדו אתי החפירה וכולם השתדלו להוסיף משהו בכיסוי הקבר מאוחר יותר בשעה 3:15 התפלל כ"ק אדמו"ר שליט"א תפילת מנחה ועבר לפני התיבה במניין הורשו להיכנס רק כמה עשרות מראשי השלוחים שהגיעו היום מרחבי העולם שעמדו לחזור בו ביום לאחר תפילת מנחה פתח לפתע כ"ק אדמו"ר שליט"א במפתיע באמירת שיחה שארכה כמה דקות לאחר מכן עברו מיד כל הנוכחים לנחם אבלים התפילה וכן כל אלה שלאחרי'ה מתקיימות בחדר הגדול בקומה הראשונה (הול). כ"ק אדמו"ר שליט"א יושב ע"ג ארגז מכוסה בריפוד דק שחור (הארגז של ט באב) בפינה הדרום-מזרחית של החדר כשהמנחמים עוברים על ידו ויוצאים מהפתח הנמצא ממול בקיר הדרומי. כ"ק אדמו"ר שליט"א יושב וברכיו שמוטות וידיו הק' מונחות עליהם ביד ימין אוחז באורח קבע את הסידור ופני קודשו מאוד מאוימות המחזה הזה מכאיב במאוד וכל אחד עובר במהירות חפוי ראש כ"ק אדמו"ר שליט"א מסתכל במבט חודר ועמוק מאוד בכל אחד מהעוברים בתפילת ערבית שהתקיימה בשעה 6:00 בערב החלה להתנהל חלוקה מסודרת של אותיות הא"ב מי יתפלל במניין כ"ק אדמו"ר שליט"א בכל תפילה ותפילה. הסדר בכלל הוא שלאחר כל תפילה ותפילה עובר קהל רב גם מי שלא השתתף במניין עצמו לנחם אבלים החל מתפילה זו גם מועברות התפילות בשידור חי ל-770 וניתן לשמוע את תפילות כ"ק אדמו"ר שליט"א הדבר הזה מיקל קצת את ההרגשה כי לא מנותקים לגמרי.
בלילה התקיימה אסיפת השלוחים מכל העולם באווירת בכי ושברון לב ובה הוחלט על כמה דברים ובהם להקים בכל מקום קרנות מיוחדות ע"ש הרבנית ע"ה במיוחד בשלושת העניינים המיוחדים של נשי ישראל.