כ"ג כסלו תשנ"ב

מתוך יומן 770
יומן 770

יום שבת קודש פרשת וישב, כ"ג כסלו, מבה"ח טבת • לאמירת תהילים נכנס כ"ק אדמו"ר שליט"א בשעה ,8:35 ונשאר לעמוד כל הזמן. כ"ק אדמו"ר שליט"א יצא מביהכ"נ בשעה 9:58 לערך, כשאוחז באמצע קאַ פּ יטל קל"ב (ושם, במקום שגמר, הניח לסימן את דף הקדיש הנמצא בתוך התהילים), ובדרכו עודד את השירה. לתפילת שחרית נכנס בשעה ,10:35 כשמעודד את שירת "על ניסיך". בחזרת הש"ץ עמד. כמידי שבת, הביט כ"ק אדמו"ר שליט"א בפתיחת הארון על הס"ת עד הגיעו לבימת הקריאה. אח"כ פתח את החומש, הוציא את דפי ההפטרה והכניסם לסידור (אותו לוקח עמו בעלותו למפטיר). אחרי ברכת החודש, החזיר את דפי ההפטרה לחומש. כשהלך לעלייתו למפטיר, השאיר את המשקפיים על הסטנדר. אחרי התפילה הכריז הגבאי לפני הקהל ולפני כ"ק אדמו"ר שליט"א על אירועי השבוע הבא כדרכו בכל שבת, ואלו הם: הדלקת המנורה במרכז מנהטן ע"י צא"ח; התוכנית של "לראות ולהראות" – מחר בנר א' דחנוכה, בשעה 3:00 אחה"צ; הדלקת המנורה בפרוספקט פארק ע"י "ועד מגיני ומרחיבי חינוך הכשר"; סיום הרמב"ם במוצש"ק; ואחרון חביב – התוועדות קודש של כ"ק אדמו"ר שליט"א בשעה 1:30 כ"ק אדמו"ר שליט"א ירד להתוועדות בשעה 1:35 לערך (מוקדם מהרגיל בשבת מברכים), כשהקהל מנגן "על ניסיך". וכאן המקום לציין שההתוועדות היתה מאוד מיוחדת ומתוך התרוממות הרוח ("אויפגעלייגטקייט"), וכ"ק אדמו"ר שליט"א עודד את השירה בשמחה רבה ועצומה למעלה מדרך הרגיל לגמרי (וכדלקמן). לאחרי ברכת בופה"ג ו"מזונות" שרו כרגיל "זאָ ל שוין זיין די גאולה", וכ"ק אדמו"ר שליט"א עודד את השירה כמה פעמים תוך כדי עניית "לחיים" לקהל, ובפרט לעבר הקבוצה (הנ"ל) מצרפת – לעברם עודד כו"כ פעמים בתנועות עזות. באמצע הניגון52 נתן חתיכת "מזונות" לילדי שארף שיחיו. את ההתוועדות פתח (בהפתעה גמורה!) באומרו: "ס'איז דאָ ך אָ נגעקומען אַ קבוצה פון צרפת, דאַ רף מען זיי געבן זאָ גן 'לחיים', ווער איז דער מנהל ,53 ומיד פנה לצדדים לחפש זייערער?" את הקבוצה (הנ"ל, שעמדה בפירמידה הגדולה שבמערב ביהכ"נ – המקום הרגיל לקבוצות מעין אלו). כמובן שכולם אמרו "לחיים", וכ"ק אדמו"ר שליט"א ענה להם בניד ראש. אח"כ התחילו לשיר "האדרת והאמונה" בניגון הצרפתי הידוע, וכ"ק אדמו"ר שליט"א עודד את השירה מפעם

,

לפעם. באמצע הניגון פנה לשמאלו54 ועשה סימן בידו הק' לשרוק! שריקות מכל צד פלחו את האויר כשכתגבורת לזה המשיך כ"ק אדמו"ר שליט"א לעודד באופן חזק ומהיר ובתנועות רצופות למשך זמן. אח"כ פתח כ"ק אדמו"ר שליט"א בשיחה א' באומרו: "כמדובר אין דער התוועדות דשבת שלפני זה אַ ז צרפת – ווי ס'שטייט אין דער הפטורה פון שבת שלפני זה – איז בגימטריא זיבן הונדערט ,55 והמשיך לדבר אודות כך און זיבעציק" שמספר הנ"ל הוא הבנין שממנו הפיץ כ"ק מו"ח אדמו"ר יהדות לכל ישראל

צ"ל בהתאם למקום, ועד שבמקום אחד יכול המצב להשתנות כמו בצרפת, שבזמן המלחמה עם רוסי' היתה דעתו של אדמו"ר הזקן שרוסי' תנצח לטובת היהדות, ועכשיו ישנה בצרפת הפצת המעיינות וכו', ועד שלאחרונה הדפיסו שם כת"י שלא הי' בנמצא עד עתה אלא ליחידי סגולה (ובענין זה אמר שטבע הסקרנות של יהודי מגרהו ללמוד בספר חדש – לא רק את הכותרת, אלא את כל הספר...), וקישר זאת עם תיבת "צרפת" ע"ד מ"ש "יתבררו ויתלבנו ויצרפו רבים". בתוך הדברים התבטא באומרו: זיבן זיבעציק" את השיחה סיים במילים: "אַ ז 'מראה באצבעו ואומר זה' אָ ט גייט אַ ריין משיח צדקנו אין דעם בית הכנסת ובית המקדש,

המקדש השלישי תיכף ומיד ממש!" השיחה ארכה כ22- דקות, ואחרי' טעם כ"ק אדמו"ר שליט"א מהיין, ואח"כ מה"מזונות". הקהל ניגן את מארש נפוליון (בהמשך למדובר אודות הנצחון של רוסי'), וכ"ק אדמו"ר שליט"א עודד שוב לעבר האורחים. באמצע הניגון פנה כ"ק אדמו"ר שליט"א לפתע לאחוריו אל ספסל הזקנים לעבר הרב מרדכי שי' בלינוב מפריז (מ"ועד רבני ליובאַ וויטש – צרפת") ושאל אותו: "אַ וואו איז אַ ייער עולם?" שליט"א חזר שוב: "אַ וואו איז דער .59 הנ"ל השיב פראַ נצויזישער עולם?" בהצביעו לעבר הקבוצה, ואמר כ"ק אדמו"ר שליט"א: "נו, זאָ לן זיי זאָ גן ,60 ואח"כ אמר לו בהראותו בב' 'לחיים'!" ידיו הק': "אַ פולער!",61 ועודד את השירה לעברו בחוזק. אח"כ פנה לעבר הקבוצה והתחיל לעודד את השירה לעברם, ואח"כ לעבר כל הקהל – בתנועות חזקות מאוד בשתי ידיו הק' יחד באופן מפליא ובמהירות כו"כ פעמים. את שיחה ב' פתח כ"ק אדמו"ר שליט"א באומרו: "מ'רעדט לעצטנס ,62 והמשיך וועגן פרסום מעשה ניסים" לדבר על כך שא' הניסים בזמננו הוא בצרפת בנוגע לניגון שלהם (שהוא סמל לשחרור המדינה מעול המלכות) שמסיבה לא ידועה הפסיקו לשיר אותו, 63 "און אַ לטע חסידים האָ בן מפרש געווען" שמעת שחסידים התחילו לשיר את זה בהתוועדויות – הצד שכנגד הורידו בעלותם ממנו ומסרוהו לגמרי לצד הקדושה. כמו"כ הזכיר את המארז"ל "ביקש הקב"ה לעשות חזקי' משיח", דהיינו שהכרת הניסים נוגעת לגאולה האמיתית והשלימה, ואמר שאף שדיבר 58) = "איפה הקהל שלכם?". 59) = "איפה הקהל הצרפתי?". 60) = "נו, שהם יאמרו 'לחיים'!". 61) = "[כוס] מלאה!". – בא' היומנים כהנ"ל הוא באופן אחר קצת: הנ"ל סימן על מקום עמידתם, אך כ"ק אדמו"ר שליט"א לא הרפה והמשיך לתמוה ולסמן בתנועות ידיו... עד שהלה קלט, ומיד הורה לקהלו שיאמרו "לחיים" לכ"ק אדמו"ר שליט"א. אח"כ הורה לו כ"ק אדמו"ר שליט"א לומר "לחיים" על כוס גדולה. בתוך הדברים האריך בנוגע לניגוני חסידים, ושניתוספים מזמן לזמן ע"י אלו המסוגלים לזה! כ"ק אדמו"ר שליט"א סיים את השיחה במילים: "תיכף ומיד ממש, און צוזאַ מען מיט די וואָ ס זעען מחליט אויף אַ הוספה אין מבצעי חנוכה ביתר שאת ויתר עוז, ובתוספת אור!" השיחה ארכה כ16- דקות, ואחרי' התחילו כולם לנגן באופן ספונטאני (שוב) "האדרת והאמונה", והפעם ביתר חיות. כ"ק אדמו"ר שליט"א עודד את השירה בשתי ידיו הק' בחוזק רב מאוד, וכן פנה לעבר הקבוצה הנ"ל וסימן בידו הק' לאות שיאמרו "לחיים". אח"כ המשיך לעודד בתנועות מהירות ורצופות ביד אחת, ושוב בשתי ידיו הק' יחד בתנועות קצובות, כששירת הקהל הולכת וגוברת בשמחה רבה. אח"כ פנה כ"ק אדמו"ר שליט"א לימינו (!) ופתח בשיחה ג' באומרו: אַ אַ נדער מדינה, פון קאַ נאַ דאַ" שחלק א' מקנדה קשור עם צרפת כיון שהיו פעם מדינה אחת וכו', ועד שגם בזמננו ישנם כאלה שרוצים שחלק זה יתאחד עם צרפת. בין הדברים התבטא באומרו שאינו מתערב בפוליטיקה,