ו' אייר תנש"א
יום שבת קודש פרשת תזו"מ-טהרה, ו' אייר
בשעה 10:00 נכנס כ"ק אדמו"ר שליט"א לתפילת שחרית. בדרך כניסתו הבחין בסידור שהיה מונח מתחת למפת א' השולחנות, והסתובב לאחוריו כשמסמן להורידה והריל"ג הורידה.
ב"שיבנה ביהמ"ק" הסתובב כ"ק אדמו"ר שליט"א לעבר הילדים העומדים לשמאלו, ועודד בידו הק' לעברם בחוזק.
בשעה 1:45 נכנס כ"ק אדמו"ר שליט"א להתוועדות כשהקהל מנגן בחוזק את הניגון "עד מתי".
אחרי שבירך בופה"ג התחיל ר' י.כ. לנגן שוב את הניגון "עד מתי", וכאן היה מחזה נפלא שקשה לתארו: כ"ק אדמו"ר שליט"א התחיל לעודד בידו האחת באופן מפליא – בתנועות סיבוביות למעלה מראשו, ומחזה זה נמשך משך זמן כשלפתע התחיל כ"ק אדמו"ר שליט"א להניף את שתי ידיו הק' בכחמשה-ששה תנועות בבת אחת, ועשה זאת פעמיים (כשמרים את עצמו קצת ממקומו). כן עודד במיוחד לעבר פמליית ר' דוד שי' נחשון. כל הנ"ל ארך משך זמן של דקה אחת, ואת אשר קרה במשך דקה זו אין לתאר, כנ"ל...
כמו"כ ניגן כ"ק אדמו"ר שליט"א מפעם לפעם עם הקהל. באמצע נתן פרוסת מזונות לילד הקטן מהאחים שאַרף שי', וכן הורה לר' יעקב שי' פּעלעס לומר "לחיים" ועודד לעברו בחוזק בידו הק'. כן חייך לעבר ר' פנחס שי' קאַלמ'ס שישב מאחוריו ועודד בידו הק' לעברו.
שיחה א' פתח כ"ק אדמו"ר שליט"א במילים: "מ'האַלט אין מקשר זיין אַלץ מיט משיח", ודיבר אודות הדגשת ענין הגאולה בפרשיות תזריע-מצורע (טהרה) ואחרי-מות. כמו"כ אמר כ"ק אדמו"ר שליט"א שנמצאים ממש בסמיכות לזמן המשיח "און אין אַן אופן פון 'מראה באצבעו ואומר זה', 'הנה זה בא'". בברכה בעת הסיום אמר: "ומשיח צדקנו בראשנו ונשיא דורנו בראשנו".
אחרי שיחה זו ניגנו "שישו ושמחו בשמחת הגאולה, הנה הנה משיח בא" למשך זמן רב, וכ"ק אדמו"ר שליט"א עודד מפעם לפעם בידיו הק' לסירוגין לכל הכיוונים כשמרים את עצמו מכיסאו, והקהל כולו שעמד בהתרגשות ניגן והלוך וגובר בחוזק יותר ויותר ובפרט במילים "הנה הנה משיח בא". כמו"כ מפעם לפעם ניגן כ"ק אדמו"ר שליט"א עם הקהל.
שיחה ב' פתח כ"ק אדמו"ר שליט"א במילים: "לעצטנ'ס רעדט מען שטאַרק וועגן משיח און אַז מ'זאָל טאָן וועגן דעם דורך אנשים, נשים וטף", ודיבר אודות חלקו של כל אחד בהבאת הגאולה ע"י הוספה בלימוד התורה, ובמיוחד בפנימיות התורה, שזו נעשית הכנה קרובה לביאת משיח צדקנו שיהיה רב ומלמד תורה לכל ישראל; וכמו"כ ע"י ההוספה בקיום המצוות, ובאופן של הידור בזה, החל ממצות הצדקה שמקרבת ומזרזת את הגאולה. כמו"כ דיבר אודות כך שאנו באים מאח"ד בניסן, ולאחמ"כ ב' אייר – הקשור ליום ההולדת ד"לכתחילה אַריבער".
אחרי שיחה זו ניגנו את הניגון של "לכתחילה אַריבער", ומיד עודד בידו הק' בעוז ולכל הכיוונים, ועל התנועה הידועה חזרו כשמניף את ידו הימנית י"א (או י"ב) פעמים.
שיחה ג' היתה אודות הוראה מיוחדת במעשה בפועל, ודיבר בהמשך למדובר בשיחה ב' אודות הוספה בלימוד התורה, ובמיוחד בפנימיות התורה – קביעת עיתים ברבים ללימוד בעניני גאולה ומשיח (ורמז ע"ד חוברת המפתח של מאמרי ושיחות נשיא דורנו בעניני משיח וגאולה שי"ל ביום חמישי בלילה וחולק באסיפה הדחופה הנ"ל, באמרו) שנקל למוצאם ע"י ספרי המפתחות שרבו בדורנו זה על סדר א"ב, בערכים המתאימים: גאולה, משיח וכיו"ב. כמו"כ אמר אשר הוספה זו צריכה להיות לכל לראש בתורת נשיא דורנו, הן במאמרים שלו, ובמיוחד בלקוטי שיחות של נשיא דורנו, "און פון איין תורת נשיא דורנו גייט מען צו נאָך אַ תורת נשיא דורנו".
אחרי שיחה זו ניגנו "כי אלקים יושיע ציון" וכ"ק אדמו"ר שליט"א עודד בידו הק' בחוזק לכל הכיוונים.
שיחה ד' היתה אודות כך שספה"ע של כל שבת (בקביעות שנה זו) היא בספירת המלכות, ושבת זו היא "מלכות שבתפארת", והאריך בזה בקשר לגאולה שאז יהיה הגילוי של "מלכותך מלכות כל עולמים" תיכף ומיד. כמו"כ הזכיר אודות חלוקת המשקה, ודיבר ע"ז פעמיים – כשמקשר זאת עם פעולות של כל העולם, באמרו ש"מצוה לפרסם עושי מצוה" ופרסום זה נעשה הפרסום בכל העולם כולו, ועד לכל סדר ההשתלשלות.
אחרי שיחה זו העמיד הריל"ג 12 קנקנים של משקה. הראשון שניגש היה ר' ראובן שי' ניו הנוסע לשליחות באטלטנה-ג'ורג'יה, וכ"ק אדמו"ר שליט"א אמר לו (כשמזג לו משקה): "זאָל זיין בהצלחה רבה, זיי מכריז וועגן וואָס עס האַלט זיך". כמו"כ לשאר המוזגים איחל כ"ק אדמו"ר שליט"א באמרו: "הצלחה רבה".
[כהקדמה לבא לקמן, חשוב להעיר שעל כל פעולה הנעשית עם כל קנקן מודיעים לכ"ק אדמו"ר שליט"א לפני שבת קודש, ועכ"פ לפני ההתוועדות, כמובן וגם פשוט וד"ל].
בסיום החלוקה ניגשה פמלייתו של ר' דוד שי' נחשון והוא בכללם וקיבלו משקה, וכ"ק אדמו"ר שליט"א מזג לר' דוד נחשון ולר' אבי שי' טאַוב משקה (כחצי כוס – יותר מהרגיל), ואח"כ פנה לריל"ג בהצביעו על ר' שמריה שי' הראל ושאל האם הוא גם איתם, ומזג גם לו.
נהיה שקט דממה ב-770; כל הציבור המתין לזה והיה מתח רציני באויר. ר' דוד שי' נחשון הכריז באמרו: "משקה זה ייחלק בכל המטות והוועדים הקשורים עם ביאתו והתגלותו של המשיח, בקשר עם התגלותו והכתרתו של כ"ק אדמו"ר שליט"א למלך המשיח! וזאת בקשר עם זה שכבר פסקו הבתי-דינים שהרבי צריך להתגלות ולכן: יחי אדוננו מורנו ורבינו מלך המשיח לעולם ועד!", ואחריו שאג כל הקהל בקריאת "יחי!".
כ"ק אדמו"ר שליט"א הנהן בראשו הק' בשעת מעשה, וכמו"כ בעת שהכריז היו פני כ"ק אדמו"ר שליט"א לימינו וחייך קצת. הנ"ל הכריז עוד שני פעמים כנ"ל כשכל הקהל שואג אחריו בקריאת "יחי!", ואחרי הפעם השלישית הכריז הקהל "יחי, יחי, יחי יחי יחי!" (כמו שהילדים עושים אחרי הפסוקים) והמשיכו לשיר "יחי אדוננו מורנו ורבינו מלך המשיח לעולם ועד" (בניגון של "חיילי אדוננו") וכ"ק אדמו"ר שליט"א עודד בידו פ"א וטעם מהמזונות.
היו כאלו שבירכו "שהחיינו", ביניהם ר' חיים שלום דובער שי' ליפּסקער ועוד (ועוד רבים בירכו אחרי ההתוועדות כדלקמן).
בינתיים הגיע עוד א' שעדיין לא קיבל את הקנקן, וקיבל כשמכריז שזהו עבור ה"אַלומנאַיי" של בנות "בית חנה" מהעיר מינסוטה וידברו משפיעי המוסד ע"ד ביאת המשיח נאַו, וכל הקהל שאג "אמן".
אח"כ התחיל כ"ק אדמו"ר שליט"א לנגן את ניגון ההקפות לאביו רלוי"צ ז"ל, ועודד בידו הק'. אח"כ סימן לחזן ר"מ שי' טעלישעווסקי לנגן "יה"ר . . שיבנה" ועודד בידו. אח"כ התחיל כ"ק אדמו"ר שליט"א לנגן "ניעט ניעט ניקאַוואָ" ועודד בידו הק' מאוד בחוזק לכל הכיוונים. באמצע הניגון פתח את סידורו עבור אמירת ברכה אחרונה, ואח"כ הכריז אודות אמירתה.
ההתוועדות הסתיימה בשעה 3:20 לערך.
בתפילת מנחה, בעת אמירת "אשרי" ו"ובא לציון", עודד כ"ק אדמו"ר שליט"א בידו (פעמיים) לעבר ר' יוסף שי' נימוטין שעמד לשמאלו למטה מהבימה.
בחזרת הש"ץ ניגנו ב"שים שלום", ועודד תחילה בידו האחת ואח"כ בשתי ידיו על הסטנדר.
אחרי התפילה התיישב לאמירת פרקי אבות פ"ב, וכשסיים המתין להכרזת הגבאי וכן הכרזתו של יו"ר המטה להבאת המשיח ר' ש.מ.מ. שי' בוטמאַן (ע"ד ייסוד שיעור חדש בעניני גאומ"ש ב-770 בשעה 7:00 מידי ערב), ואח"כ קם ממקומו והניף את ידו הק'. ניגנו את הניגון "עם ישראל . . ווי וואָנט משיח נאַו" וכ"ק אדמו"ר שליט"א הסתובב לשמאלו ועודד בידו לעבר העומדים שם ויצא מביהכ"נ כשמעודד בידו הק'.
לאחר מכן קם ר' דוד שי' נחשון ע"ג ספסל ובירך בקול רם את ברכת "שהחיינו" וכל הקהל ענה אחריו בקול רם "אמן", ועוד רבים בירכו בעצמם.
בעת "רעוא דרעוין" ב-770 היה מאוד שמח, ניגנו ניגונים חסידיים, ניגוני שמחה, וניגונים ע"ד ביאת והתגלות המשיח, והיה ניכר שמשהו מיוחד והתגלות מיוחדת קרה בשבת זו בעת ההתוועדות, וכמובן ההשפעה מזה לאחרי ההתוועדות.
מוצאי שבת קודש
כ"ק אדמו"ר שליט"א יצא מחדרו הק' לתפילת מעריב של מוצש"ק בזאַל הקטן למעלה בשעה 8:30 לערך. משך כמה דקות לפני שנכנס שרו "יחי אדוננו מורנו ורבינו מלך המשיח לעולם ועד", ובכניסתו עודד כ"ק אדמו"ר שליט"א בידו הק', ובעומדו ליד הסטנדר עודד בב' ידיו הק' (דבר לא רגיל כלל!).
גם אחרי התפילה עודד בידו הק' את הניגון הנ"ל בצאתו. בדרכו לחדרו הק' נפנף בידו לילדים שעמדו שם.
אח"כ רקדו למשך זמן בביהכ"נ למעלה עם ניגון זה.
מאוחר יותר התקיימו כו"כ אסיפות:
א) בין התמימים שי' מישיבת "אהלי תורה" בזאַל הישיבה – ע"ד פעולות ממשיות להתחזקות בשמירת הסדרים וכו'.
ב) בין התמימים שיחיו מ-770 (בהשתתפות כולם, יחד עם שאר תלמידי הישיבות) בביהכ"נ למטה – ע"ד פעולות ממשיות כנ"ל, ומהם: 1) ללכת לנאום בבתי הכנסת בשבתות; 2) ללכת לישיבות ולדבר עם הבחורים ע"ד תורתו של משיח; 3) ע"ד הו"ל קובץ חידושי תורה ופלפולים בעניני משיח וגאולה המבוארים בתורתו של נשיא דורנו – לכבוד חג השבועות הבעל"ט; 4) ע"ד ההו"ל של לקט בעניני משיח ממאחז"ל וכו'; 5) והוא העיקר – הוקמו משמרות של התמימים שי' שילמדו "לקוטי שיחות" במשך 24 שעות ביממה, כל משמרת כוללת עשרה תמימים ומגיד שיעור הלומדים למשך שעתיים וכיו"ב. כהנ"ל נעשה מטעם התמימים, ובהסכמת ההנהלה.
את האסיפה הנחה הת' אברהם שי' שטרנברג, ונאמו בה (מלבד התמימים: מ"מ שי' ליפּסקער ואליהו יוחנן שי' בוטמאַן) גם מחברי ההנהלה ר' י.כ. ור' דוד שי' ראַסקין – ע"ד התחזקות בהנ"ל וכפשוטו לפעול בפועל ממש, וכן נאם ר' דוד שי' נחשון ונתן כמה הצעות והחלטות. כמו"כ חילקו דפים ועליהם חתם כאו"א שיבוא לסדרים ע"מ להביא את המשיח בפועל ממש, וכן שלחו לכל הישיבות שבכל העולם את הדפים האלו ע"מ לחתום עליהם ולהכניס זאת לכ"ק אדמו"ר שליט"א. כן חילקו את התלושים הנ"ל שחולקו באסיפה הגדולה של ליל שישי ה' אייר.
ג) אסיפה נוספת התקיימה בין הוועדים מטעם המטה להבאת המשיח, ובו דובר בפועל ממש בהמשך לאסיפה של ליל שישי הנ"ל.
אח"כ התקיימה ב-770 מסיבת מלוה מלכה עם סיום הלכות ברמב"ם, בשילוב התוועדות חסידים.