ז' טבת תשנ"ב

מתוך יומן 770
יומן 770

ראוי' לציון מיוחד ההתגברות היתירה בלימוד "תורה אור" – התורה שבכתב דתורת החסידות (כפי שקרא לזה כ"ק אדמו"ר שליט"א): מאז הורה כ"ק אדמו"ר שליט"א בש"פ חיי שרה שכאו"א ילמד את כל ה"תורה אור" וה"לקוטי תורה" בדוגמת הלימוד בספר הרמב"ם, ניתן לראות רבים הלומדים בקביעות, בחברותא או ביחידות, את הפרשה החסידית – בעיקר בשבת בבוקר, אז ריק מדף ה"תורה אור" לחלוטין וכמות הטפסים שהודפסו לאחרונה מחדש באותיות מרובעות מנוצלת עד תומה. כ"ק אדמו"ר שליט"א נכנס לתפילת שחרית בשעה 10:20 לערך, ובהגיעו למקומו הוציא את דפי ההפטרה מהחומש והכניסם לסידור. ניגנו "שיבנה ביהמ"ק", וכ"ק אדמו"ר שליט"א עודד בידו הק'. כרגיל התיישב כ"ק אדמו"ר שליט"א אחרי "ברוך שאמר". ב"קדושה" שרו את הניגון הרגיל על המילים "תשכון תתגדל ותתקדש", וכ"ק אדמו"ר שליט"א עודד את השירה שוב ושוב וחזרו על הניגון ג' פעמים. כמו"כ עודד בעוד כמה קטעים שניגנו בסיום התפילה הכריז הגבאי אודות "דינער" שייערך מטעם "ועד מגיני חינוך הכשר" (מוסד שניהל ר' יעקב יהודה העכט ז"ל), ועל התוועדות כ"ק אדמו"ר שליט"א בשעה .1:30 אחרי ההכרזה סימן כ"ק אדמו"ר שליט"א בראשו הק' ל"גוט שבת" ועלה לחדרו הק' (כבכל שבת – שעולה דרך גרם המדרגות החיצוני, ובפרוזדור למעלה מעודד לעבר העומדים בצד הדרך). בשעה 1:38 נכנס כ"ק אדמו"ר שליט"א להתוועדות כשהקהל מנגן "דידן נצח", ומיד כשהתיישב במקומו השתרר שקט בביהכ"נ. כרגיל פתח כ"ק אדמו"ר שליט"א את הסידור ואמר מתוכו, עד שהכין המשב"ק את הגביע. כשסיים, הרים את הכוס, נתנו בימינו ובירך בופה"ג, וטעם מה"מזונות". אח"כ ניגנו כרגיל "זאָ ל שוין זיין די גאולה", וכ"ק אדמו"ר שליט"א עודד את השירה כמה פעמים ופנה בראשו לצדדיו וענה "לחיים". באמצע הניגון נתן חתיכת "מזונות" לילדי שארף שיחיו. כ"ק אדמו"ר שליט"א פתח את ההתוועדות במילים: "כאמור, די ניגון וואָ ס מ'האָ ט ערשט געזונגען פאַ רבונדן

.

21 מיט דער גאולה האמיתית והשלימה" שיחה א' ארכה כ25- דקות, ובה דיבר אודות "מיסמך גאולה לתפילה" ועל ההוראה הנלמדת מ"כי כמוך כפרעה" במעלת כח הבחירה של כל יהודי, ובהמשך דיבר על שלימות מצב העולם לקראת הגאולה, כשמתבטא באומרו: ". . עפענען די אויגן און זען אַ ז דער וועלט מאָ נט אַ ז משיח זאָ ל שוין קומען און אַ ז ס'עפענט זיך דער טיר און ס'גייט אַ ריין

.

22 משיח צדקנו און נשיא דורנו בראשנו" בהמשך התבטא אודות לקיחת כל הספרים לגאולה בבואנו מיום הבהיר ה' טבת, באומרו: "אַ ז מ'קומט פון חמשה בטבת ובהמשך לזה ערב שבת קודש ושבת קודש, ביז יום ראשון וואָ ס איז פאַ רבונדן

.

23 מיט 'יחידו של עולם'" אחרי שיחה זו ניגנו "דידן נצח" (בקשר עם המדובר בסיום השיחה), וכ"ק אדמו"ר שליט"א עודד את השירה לעבר קבוצת האורחים שיחיו (שהובאו ע"י השלוחים ר' יוסף יצחק שי' מטוסוב מטולוז, צרפת ור' זושא שי' זילברשטיין ממונטריאול, קנדה) ולעבר כל הצדדים, ובאמצע התחיל לעודד בשתי ידיו הק' בתנועות חזקות מאוד ובמהירות כו"כ פעמים, ואח"כ המשיך לעודד למשך זמן ביד א' (תחילה בימינו ואח"כ בשמאלו כשמפסיק ביניהם מעט, וכן הלאה) לעבר כל הצדדים ולעבר האורחים שיחיו בתנועות חזקות ומהירות. שיחה ב' ארכה כרבע שעה, ובה דיבר באריכות (וביחס גלוי – שלא כרגיל) אודות חמשה בטבת והחזרת ספרי וכתבי רבותינו נשיאינו – אלו שכבר פסקו שצריכים לחזור וגם הבטיחו לעשות כן, ואלו שיבטיחו בעתיד להחזירם – שבקרוב יחזרו, וקישר זאת עם מה שראו במדינה ההיא בימים האחרונים (לפני ש"ק זה) שהעיר שהיתה במשך ריבוי שנים "עיר הבירה" – התבטלה מלהיות עיר הבירה, ועד שכבר בחרו עיר אחרת במקומה כעיר הבירה, ונכתב ונחתם בחוקי המדינה, ושולחים משם פקודות וכו'. בהמשך הורה שכאו"א יכול לפעול בענין החזרת הספרים עי"ז שיוסיף ספרים וכתבים בספרי' שלו, ויחליט על זה מיד בש"ק ויכול ג"כ לתת "פּ רענומעראַ נטען" (דמי קדימה) עבור הספרים ולהיות מנוי על הענין וכו' – "נוסף אויף די ספרים וואָ ס ער האָ ט געקראָ גן ערב שבת אינדערפרי, אָ דער פאַ ר ליכט-בענטשען וכו', ונוסף אויף די 24 קונטרסים וואָ ס גיין אַ רויס יעדן וואָ ך" (היינו הליקוט השבועי, ה"משיחות", המאמרים וכו'). בהמשך התבטא באומרו: "יעדערער זאָ ל מוסיף זיין אין ספרים און כתבי יד אין דעם וואָ ס מ'האָ ט שוין געדרוקט פון כתבי

,

25 רבותינו נשיאינו און וועט אָ פּ דרוקען" ובהמשך: "און דוקא געבן געלט פון זיין פאַ רמעגן בכדי עס זאָ ל האָ בן אַ געוויסע חשיבות, ווייל אויב איינער צאָ לט האָ ט עס אַ חשיבות מיוחדת ביז אַ ז דער רבי דער שווער האָ ט אַ מאָ ל געהייסן אָ פּ דרוקן דער פּ רייז אויפ'ן שער פון עטליכע קונטרסים . . האָ ב איך אים געפרעגט וואָ ס איז דער טעם אויף דערויף, ניט גענוג וואָ ס מ'בעט געלט און מ'נעמט געלט און מ'מאָ נט אַ ז מ'זאָ ל באַ צאָ לן, דאַ רף מען נאָ ך אָ פּ דרוקן דעם פּ רייז?! האָ ט ער געענטפערט אַ ז באַ עולם – מלשון העלם והסתר – איז דאָ סוואָ ס שטייט 'אסיא במגן מגן שוין. בסיום השיחה הזכיר שוב אודות החזרת הספרים ל"בית רבינו שבבבל, 'פרצת', בגימטריא סעווען סעווענטי". אחרי שיחה זו ניגנו "שובה ה'". כ"ק אדמו"ר שליט"א שתה מהיין, ואח"כ עודד את השירה, ובתנועה הידועה (החוזרת ללא מילים) עודד בשתי ידיו הק' כמה פעמים – כשהמפית עוד בידו הק', ואח"כ המשיך לעודד שוב בידו האחת. אח"כ החל הש"ץ שי' לנגן "שיבנה ביהמ"ק", וכ"ק אדמו"ר שליט"א עודד את השירה כמה פעמים למשך זמן.

מוצאי שבת קודש •

כ"ק אדמו"ר שליט"א נכנס לתפילת מעריב בזאַ ל הקטן למעלה בשעה .5:15 בסיום התפילה פנה (כבכל מוצש"ק) לעבר המבדיל (וענה "אמן" וכו') עד אחרי הבדלה, ואח"כ נכנס לחדרו הק' כשבדרכו מברך נוסע. כמה דקות לאחרי סיום התפילה יצא כ"ק אדמו"ר שליט"א לקידוש לבנה (הסטנדר הועמד בסוף החני'). כ"ק אדמו"ר שליט"א ניגש לסטנדר ופתח את הסידור והביט על הלבנה, אך הי' קצת מעונן והיא לא היתה ברורה די', והתחיל לומר "הללוי-ה" ואחר הפסיק והמתין לכמה דקות תוך כדי שמוציא את הציציות ומסדרם ובודקם מע"ג הסטנדר, אח"כ הביט שוב על הלבנה – שכעת כבר היתה בהירה – והתחיל באמירת הברכה. ב"שלום עליכם" פנה לימינו ואמר לר' מאיר שי' הארליג, ולשמאלו ואמר לר' יהודה מיכאל שי' זירקינד ולגבאי ר' יהושע שי' פינסון. בסיום ניער את הציציות (בב' ידיו הק', בלי לחבר אותם) ג' פעמים, הסתובב לשמאלו ואמר: "אַ גוט חודש" לקהל העומד משני צידי הדרך עד לחדרו. הלילה מהשעה 7:30 היתה חנות קה"ת מלאה למשך כמה שעות באנ"ש והתמימים שיחיו שבאו לקיים את ההוראה האחרונה מההתוועדות היום, והי' מרשים מאוד לראות את כאו"א יוצא מהחנות עם הרבה ספרים וכו' (ויצויין שהספרים נמכרו בהנחה של

.(40%

במיוחד הי' מרגש לראות ילדים רכים שהגיעו לחנות עם כל ההתלהבות והתמימות כדי לקיים את הוראת כ"ק אדמו"ר שליט"א, וכאשר נשאלו ע"י מבוגרים (שניסו "להתגרות" בהם בחיבה) מנין להם כסף לרכישת ספרים, השיבו: וכי יש משהו יותר טוב לעשות עם הדמי-חנוכה מאשר לקיים הוראה של כ"ק אדמו"ר שליט"א?... בעיצומה של קלחת המכירות פרצו פנימה כמה אנשים, כנראה אחרי התוועדות חסידים, ופתחו בריקוד! המוכר הראשי עצמו ושאר אנ"ש והתמימים הנוכחים הצטרפו בעוז אל השמחה, וזו פרצה ועלתה על גדות בימת המכירות שבחנות... וכך נמשך למשך כו"כ דקות, ובתוך כך הודיעו גם על התוועדות שתיערך כעת ב770- (וכך הווה). בפועל היתה החנות פתוחה למשך כחמש שעות, עד מאוחר מאוד בלילה, עקב ריבוי האנשים.