הבדלים בין גרסאות בדף "כ"ה שבט תשמ"ח"

מתוך יומן 770
 
 
שורה 1: שורה 1:
'''ש"ק פר' משפטים ושקלים, שמבה"ח תשמ"ח כ"ה שבט'''
+
'''יום שבת קודש פרשת משפטים-שקלים, מבהאדר, כ"ה שבט'''  
  
הרבי לערך בשעה 8:30 ירד לתהילים אמר קדיש אחרי כל סיום ספר הש"ץ מיהר ולבסוף הוא חיכה לרבי כמה דקות ואח"כ הרבי סיים ואמר קדיש ונכנס לחדרו. הרבי בשעה 10:30 נכנס בחזרה למטה עטוף בטלית לתפילת שחרית. החזן החל וכן שני כתובים וכו' ויהי רצון, והרבי החל לעודד עם ידו על הסטענדר כרגיל כבכל שבת ושרו "שיבנה ביהמ"ק". [בשבת אין עצב ב"ה, ולאבל אסור להראות אבלות בפרהסי'ה] ומענין שאצל הרבי זה ממש כך. לפני זמן הפנים היו מבהילות וכו', כשהגיע שבת "דאס איז א'פנים פון שבת" וכך החלה התפילה. את הבימה של קריה"ת הקריבו קרוב ממש, הרבי אמר את הקדישים בכל השבת ולקראת סוף שביעי הרבי עלה לבימה ואמר קדיש אח"כ קראוהו למפטיר. ומפטיר הי' רגיל. שמעתי מקרוב. לערך בשעה 1:30 הרבי ירד לפארבריינגען. בתחילה עשה קידוש ואח"כ רמז לר' י.כ. שישיר אודך וכו'. אח"כ אמר לקהל לחיים. והחל בשיחה שבעצם זה הי' כעין מאמר. בנקודות הראשונות הזכיר שלכל נשיא מהרביים הי' את הענין שלו והענין שלנו זה להביא את המשיח שזה הדור שהוא הסוף של הגלות ותחילת הגאולה. דיבר על מחה"ש. וביאר בזה נקודות. בהמשך הי' שיחה שני'ה קישר זאת למשפטים. לאחרי שיחה שניה הייתה חלוקת משקה של אלו שהכניסו עבור סיומי רמב"ם ובתי חב"ד וכו', אח"כ הר' '''שמעון גולדמאן''' הכריז עם שטריימל כבכל שנה על דינר עבור הגמ"ח "'''שומרי שבת'''" ואמר שהפעם הרבי השתתף יותר בכסף בגלל מה שקרה. אח"כ סיפר סיפור מענין עם הצ"צ כבכל שנה וסיים שעד"ז נסיים עם הגלות ושמשיח יתגלה נאו. דיבר מאוד בהתרגשות אח"כ ניגש הרה"ח '''יעקב פלס''' מכפ"ח וביקש בשקט מהרבי שהוא רוצה לשיר שיר בנוגע לגאולה עם מנגינה של קישינוב וכו' והרבי הסכים. והוא הכריז שכידוע שבתשכ"ב הרבי קיבל את המפתח של העיר "'''קרית גת'''" [המפתח הראשון שהרבי קיבל] ואז הוא רצה לשיר שיר של קישינוב, אבל לא הסתייע מלתא, אבל עכשיו הוא בהשגח"פ רוצה לשיר בהסכמת הרבי והחל לשיר המילים של השיר מדברים על הגאולה והתחלה של כל משפט זה מתחיל באות משמו ושם משפחתו כמובן שהקהל לא ידע את השיר ולכן שתק והוא בעיניים עצומות שר בדביקות כשגמר פעם ראשונה הרבי אמר שצריך להיות באופן של עזוב תעזוב עמו ואמר לו שיחזור על הקטע השני ושיעזרו לו והראה בידו לכיוון הקהל והוא התחיל את הקטע השני אבל הקהל בקושי עזר אז הרבי בידו עשה תנועות נמרצות לעודד את הקהל והקהל עזר לפי קצב המנגינה והוא חזר ע"ז פעמיים וגמר. אחהי' שאלות ברש"י למה רש"י מסביר בנוגע לאלה המשפטים וכו' '''תשים לפניהם''' והביאור, שתשים זה לא שייך בלשון לימוד לכן רש"י ביאר שזה בי"ד למה לא ביאר איך זה קשור וביאר זאת הערות בזוהר הי' בנוגע להסתלקות וביאר זאת בעבודה [בפשטות זה קשור עם מה שקרה הפטירה וההסתלקות של הרבנית הצדקנית ע"ה]. רמב"ם הל' ציצית. [מעניין שהיום הסדר הי' הפוך בתחילה הי' תוכן של מאמר, ואחרי ב' השיחות מיד הי' חלוקת משקה. ואח"כ שאלות ותשובות על רש"י].
+
לערך בשעה 8:30 ירד כ"ק אדמו"ר שליט"א לתהילים. בסיום כל ספר, השתררה דממה ונשמעה רק אמירת הקדיש של כ"ק אדמו"ר שליט"א (אגב, שלא כהרגלו, עמד כ"ק אדמו"ר שליט"א כל משך אמירת התהילים). הש"ץ מיהר ולבסוף הוא חיכה לכ"ק אדמו"ר שליט"א כמה דקות, ואחכ"ק אדמו"ר שליט"א סיים ואמר קדיש ונכנס לחדרו.  
  
לקראת הסוף בניגונים בין השיחות לפתע הרבי החל למחוא כפיים לעודד את השירה. הרבי השתדל להשרות אוירה של שבת רגילה. התפללו מנחה, והרבי אח"כ יצא כשמעודד את הקהל.
+
בשעה 10:30 נכנס כ"ק אדמו"ר שליט"א בחזרה למטה עטוף בטלית לתפילת שחרית. החזן החל וכן שני כתובים וכו' ויהי רצון, וכ"ק אדמו"ר שליט"א החל לעודד עם ידו על הסטענדער כרגיל בכל שבת ושרו "שיבנה ביהמ"ק".  
  
הרבי דיבר גם בנוגע להקמת מוסדות ע"ש הרבנית ע"ה. ודיבר שיעשו באופן מסודר וזריז. ולשאול את הרבנים, שלא יהיה השגת גבול. [זה יצא מוגה] וכן הב' השיחות יצאו מוגהים באידיש. בצאת השבת הרבי ירד לתפילת מעריב. הי' חזן אח"כ עשו הבדלה. אני עמדתי קרוב ראו שאחרי הבדלה הפנים של הרבי משתנים. הרבי בירך על האש שהביא ריל"ג לפניו. אחהתיישב על הכיסא שישב כל ה"שבעה" ועבר כל הקהל, כל מי שלא הספיק עוד לנחם. וניחם את הרבי בכ"ז הרבי נראה יותר טוב מאשר לפני שבת אחנכנס לחדרו ונסע לביתו.
+
בשבת אין עצב ב"ה, ולאבל אסור להראות אבלות בפרהסיא ומעניין שאצל כ"ק אדמו"ר שליט"א זה ממש כך. לפני זמן הפנים היו מבהילות וכו', כשהגיע שבת "דאס איז אַ פנים פון שבת" וכך החלה התפילה.
 +
 
 +
את הבימה של קריה"ת הקריבו קרוב ממש, כ"ק אדמו"ר שליט"א אמר את הקדישים בכל השבת ולקראת סוף שביעי עלה כ"ק אדמו"ר שליט"א לבימה ואמר קדיש אח"כ קראוהו למפטיר, ומפטיר הי' רגיל.
 +
 
 +
לערך בשעה 1:30 ירד כ"ק אדמו"ר שליט"א להתוועדות. בתחילה עשה קידוש ואח"כ רמז לר' י.כ. שישיר "אודך" (כפי ששרים בכל שבת). אח"כ אמר לקהל לחיים, והחל בשיחה שבעצם הי' זה מאמר כעין שיחה. בנקודות הראשונות הזכיר שלכל נשיא מהרביים הי' את הענין שלו והענין שלנו זה להביא את המשיח שזה הדור שהוא הסוף של הגלות ותחילת הגאולה. כן דיבר על מחצית השקל, וביאר בזה נקודות, אשר אחד הפרטים הבולטים בה הוא נתינת מחצית מטבע דוקא, דבר הרומז על כל סדר העולם, אשר בחציו מורכב מענייני קדושה ובחציו מדברים השייכים לצד השני, והמשיך לבאר בענין המיתה ותחיית המתים וכו'. 
 +
 
 +
בשיחה שלאחרי המאמר דיבר על מעלתה המיוחדת של שבת זו, 'פרשת שקלים', ממנה מתברך חודש אדר "החודש אשר נהפך להם מיגון לשמחה ומאבל ליום-טוב". 
 +
 
 +
לאחרי שיחה זו הייתה חלוקת משקה של אלו שהכניסו עבור סיומי רמב"ם ובתי חב"ד וכו', אח"כ הר' שמעון גולדמאן הכריז עם שטריימל כבכל שנה על דינר עבור הגמ"ח "שומרי שבת" ואמר שהפעם כ"ק אדמו"ר שליט"א השתתף יותר בכסף בגלל מה שקרה. אח"כ סיפר סיפור מעניין עם הצ"צ כבכל שנה וסיים שעד"ז נסיים עם הגלות ושמשיח יתגלה נאו, הנ"ל דיבר מאוד בהתרגשות.
 +
 
 +
אח"כ ניגש הרה"ח יעקב פלס מכפ"ח וביקש בשקט מכ"ק אדמו"ר שליט"א שהוא רוצה לשיר שיר בנוגע לגאולה עם מנגינה של קישינוב וכו' וכ"ק אדמו"ר שליט"א הסכים. והוא הכריז שכידוע שבתשכ"ב כ"ק אדמו"ר שליט"א קיבל את המפתח של העיר "קרית גת" (המפתח הראשון שכ"ק אדמו"ר שליט"א קיבל) ואז הוא רצה לשיר שיר של קישינוב, אבל לא הסתייע מילתא, אבל עכשיו הוא בהשגח"פ רוצה לשיר בהסכמת כ"ק אדמו"ר שליט"א והחל לשיר.
 +
 
 +
המילים של השיר מדברים על הגאולה והתחלת כל משפט מתחיל באות משמו ושם משפחתו כמובן שהקהל לא ידע את השיר ולכן שתק והוא בעיניים עצומות שר בדביקות. כשגמר פעם ראשונה כ"ק אדמו"ר שליט"א אמר שצריך להיות באופן של עזוב תעזוב עמו ואמר לו שיחזור על הקטע השני ושיעזרו לו והראה בידו לכיוון הקהל והוא התחיל את הקטע השני אבל הקהל בקושי עזר, אז כ"ק אדמו"ר שליט"א בידו עשה תנועות נמרצות לעודד את הקהל והקהל עזר לפי קצב המנגינה והוא חזר ע"ז פעמיים וגמר.
 +
 
 +
אח"כ היו שאלות ברש"י, למה רש"י מסביר בנוגע לאלה המשפטים וכו' '''תשים לפניהם''', והביאור, שתשים זה לא שייך בלשון לימוד לכן רש"י ביאר שזה בית דין למה לא ביאר איך זה קשור, וביאר זאת.
 +
 
 +
בביאורי הזוהר הביא כ"ק אדמו"ר שליט"א את מאמר הזוהר: "וכד האי נשמתא נפקא מהאי עלמא זכייא נקייה ברירה, בריך הוא אנהיר לה בכמה נהורין", וביאר זאת בעבודת ה', בהביאו בהקשר זה את מאמר חז"ל "ושוב יום אחד לפני מיתתך" (בפשטות זה קשור עם הסתלקות הרבנית הצדקנית ע"ה).
 +
 
 +
רמב"ם הל' ציצית (מעניין שהיום הסדר הי' הפוך מהרגיל, בתחילה הי' תוכן של מאמר, ואחרי ב' השיחות מיד הי' חלוקת משקה. ואח"כ שאלות ותשובות על רש"י).
 +
 
 +
כ"ק אדמו"ר שליט"א דיבר גם בנוגע להקמת מוסדות ע"ש הרבנית ע"ה כשהוא מפרט בהרחבה מספר הוראות מעשיות בניגון, ודיבר שיעשו באופן מסודר וזריז, ולשאול את הרבנים, שלא יהיה השגת גבול (שיחה זו יצאה אח"כ מוגה וכן הב' השיחות הראשונות יצאו מוגהים באידיש).
 +
 
 +
לקראת הסוף בניגונים בין השיחות לפתע החל כ"ק אדמו"ר שליט"א למחוא כפיים ולעודד את השירה (ובפרט ב"שיבנה ביהמ"ק" שעודד בב' ידיו הקדושות יחד במרץ). כ"ק אדמו"ר שליט"א השתדל להשרות אוירה של שבת רגילה.
 +
 
 +
ההתוועדות הסתיימה בשעה 4:45. אח"כ התפללו מנחה, ואחרי התפילה הוכרז הסדר שיהיה בתפילת מעריב ולאחריה. אח"כ יצא כ"ק אדמו"ר שליט"א כשמעודד את הקהל.  
 +
 
 +
'''מוצאי שבת קודש'''
 +
 
 +
בצאת השבת כ"ק אדמו"ר שליט"א ירד לתפילת מעריב כשהוא נועל את נעלי הבד לרגליו. כ"ק אדמו"ר שליט"א עבר לפני התיבה. אח"כ עשו הבדלה כ"ק אדמו"ר שליט"א בירך על האש שהביא ריל"ג לפניו. העומדים קרוב ראו שאחרי הבדלה פני כ"ק אדמו"ר שליט"א משתנים...
 +
 
 +
לאחר מכן הוסט השטיח לצד והאגרז הועמד בקרן המזרחית-דרומית (מקום הישיבה הרגיל). כ"ק אדמו"ר שליט"א ישב על גביו כשהסידור בידו. המחזה היה מבהיל (אך בכ"ז נראה כ"ק אדמו"ר שליט"א יותר טוב מאשר לפני שבת). עברו מהר לצד הקיר הדרומי ופנו לצפון כשמאות העוברים חולפים במהירות ליד כ"ק אדמו"ר שליט"א, לוחשים את הנוסח והוא במבט נוגה ועמוק מביט בעיניו הקדושות בפני כל אחד. הניחום המהיר נמשך כ-20 דקות, כשבמהלכן הספיקו מאות רבות לחלוף כמעט במרוצה. אחר-כך עלה לחדרו ומיד נסע לביתו.

גרסה אחרונה מ־21:30, 25 בינואר 2008

יום שבת קודש פרשת משפטים-שקלים, מבה"ח אדר, כ"ה שבט

לערך בשעה 8:30 ירד כ"ק אדמו"ר שליט"א לתהילים. בסיום כל ספר, השתררה דממה ונשמעה רק אמירת הקדיש של כ"ק אדמו"ר שליט"א (אגב, שלא כהרגלו, עמד כ"ק אדמו"ר שליט"א כל משך אמירת התהילים). הש"ץ מיהר ולבסוף הוא חיכה לכ"ק אדמו"ר שליט"א כמה דקות, ואח"כ כ"ק אדמו"ר שליט"א סיים ואמר קדיש ונכנס לחדרו.

בשעה 10:30 נכנס כ"ק אדמו"ר שליט"א בחזרה למטה עטוף בטלית לתפילת שחרית. החזן החל וכן שני כתובים וכו' ויהי רצון, וכ"ק אדמו"ר שליט"א החל לעודד עם ידו על הסטענדער כרגיל בכל שבת ושרו "שיבנה ביהמ"ק".

בשבת אין עצב ב"ה, ולאבל אסור להראות אבלות בפרהסיא ומעניין שאצל כ"ק אדמו"ר שליט"א זה ממש כך. לפני זמן הפנים היו מבהילות וכו', כשהגיע שבת "דאס איז אַ פנים פון שבת" וכך החלה התפילה.

את הבימה של קריה"ת הקריבו קרוב ממש, כ"ק אדמו"ר שליט"א אמר את הקדישים בכל השבת ולקראת סוף שביעי עלה כ"ק אדמו"ר שליט"א לבימה ואמר קדיש אח"כ קראוהו למפטיר, ומפטיר הי' רגיל.

לערך בשעה 1:30 ירד כ"ק אדמו"ר שליט"א להתוועדות. בתחילה עשה קידוש ואח"כ רמז לר' י.כ. שישיר "אודך" (כפי ששרים בכל שבת). אח"כ אמר לקהל לחיים, והחל בשיחה שבעצם הי' זה מאמר כעין שיחה. בנקודות הראשונות הזכיר שלכל נשיא מהרביים הי' את הענין שלו והענין שלנו זה להביא את המשיח שזה הדור שהוא הסוף של הגלות ותחילת הגאולה. כן דיבר על מחצית השקל, וביאר בזה נקודות, אשר אחד הפרטים הבולטים בה הוא נתינת מחצית מטבע דוקא, דבר הרומז על כל סדר העולם, אשר בחציו מורכב מענייני קדושה ובחציו מדברים השייכים לצד השני, והמשיך לבאר בענין המיתה ותחיית המתים וכו'.

בשיחה שלאחרי המאמר דיבר על מעלתה המיוחדת של שבת זו, 'פרשת שקלים', ממנה מתברך חודש אדר "החודש אשר נהפך להם מיגון לשמחה ומאבל ליום-טוב".

לאחרי שיחה זו הייתה חלוקת משקה של אלו שהכניסו עבור סיומי רמב"ם ובתי חב"ד וכו', אח"כ הר' שמעון גולדמאן הכריז עם שטריימל כבכל שנה על דינר עבור הגמ"ח "שומרי שבת" ואמר שהפעם כ"ק אדמו"ר שליט"א השתתף יותר בכסף בגלל מה שקרה. אח"כ סיפר סיפור מעניין עם הצ"צ כבכל שנה וסיים שעד"ז נסיים עם הגלות ושמשיח יתגלה נאו, הנ"ל דיבר מאוד בהתרגשות.

אח"כ ניגש הרה"ח יעקב פלס מכפ"ח וביקש בשקט מכ"ק אדמו"ר שליט"א שהוא רוצה לשיר שיר בנוגע לגאולה עם מנגינה של קישינוב וכו' וכ"ק אדמו"ר שליט"א הסכים. והוא הכריז שכידוע שבתשכ"ב כ"ק אדמו"ר שליט"א קיבל את המפתח של העיר "קרית גת" (המפתח הראשון שכ"ק אדמו"ר שליט"א קיבל) ואז הוא רצה לשיר שיר של קישינוב, אבל לא הסתייע מילתא, אבל עכשיו הוא בהשגח"פ רוצה לשיר בהסכמת כ"ק אדמו"ר שליט"א והחל לשיר.

המילים של השיר מדברים על הגאולה והתחלת כל משפט מתחיל באות משמו ושם משפחתו כמובן שהקהל לא ידע את השיר ולכן שתק והוא בעיניים עצומות שר בדביקות. כשגמר פעם ראשונה כ"ק אדמו"ר שליט"א אמר שצריך להיות באופן של עזוב תעזוב עמו ואמר לו שיחזור על הקטע השני ושיעזרו לו והראה בידו לכיוון הקהל והוא התחיל את הקטע השני אבל הקהל בקושי עזר, אז כ"ק אדמו"ר שליט"א בידו עשה תנועות נמרצות לעודד את הקהל והקהל עזר לפי קצב המנגינה והוא חזר ע"ז פעמיים וגמר.

אח"כ היו שאלות ברש"י, למה רש"י מסביר בנוגע לאלה המשפטים וכו' תשים לפניהם, והביאור, שתשים זה לא שייך בלשון לימוד לכן רש"י ביאר שזה בית דין למה לא ביאר איך זה קשור, וביאר זאת.

בביאורי הזוהר הביא כ"ק אדמו"ר שליט"א את מאמר הזוהר: "וכד האי נשמתא נפקא מהאי עלמא זכייא נקייה ברירה, בריך הוא אנהיר לה בכמה נהורין", וביאר זאת בעבודת ה', בהביאו בהקשר זה את מאמר חז"ל "ושוב יום אחד לפני מיתתך" (בפשטות זה קשור עם הסתלקות הרבנית הצדקנית ע"ה).

רמב"ם הל' ציצית (מעניין שהיום הסדר הי' הפוך מהרגיל, בתחילה הי' תוכן של מאמר, ואחרי ב' השיחות מיד הי' חלוקת משקה. ואח"כ שאלות ותשובות על רש"י).

כ"ק אדמו"ר שליט"א דיבר גם בנוגע להקמת מוסדות ע"ש הרבנית ע"ה כשהוא מפרט בהרחבה מספר הוראות מעשיות בניגון, ודיבר שיעשו באופן מסודר וזריז, ולשאול את הרבנים, שלא יהיה השגת גבול (שיחה זו יצאה אח"כ מוגה וכן הב' השיחות הראשונות יצאו מוגהים באידיש).

לקראת הסוף בניגונים בין השיחות לפתע החל כ"ק אדמו"ר שליט"א למחוא כפיים ולעודד את השירה (ובפרט ב"שיבנה ביהמ"ק" שעודד בב' ידיו הקדושות יחד במרץ). כ"ק אדמו"ר שליט"א השתדל להשרות אוירה של שבת רגילה.

ההתוועדות הסתיימה בשעה 4:45. אח"כ התפללו מנחה, ואחרי התפילה הוכרז הסדר שיהיה בתפילת מעריב ולאחריה. אח"כ יצא כ"ק אדמו"ר שליט"א כשמעודד את הקהל.

מוצאי שבת קודש

בצאת השבת כ"ק אדמו"ר שליט"א ירד לתפילת מעריב כשהוא נועל את נעלי הבד לרגליו. כ"ק אדמו"ר שליט"א עבר לפני התיבה. אח"כ עשו הבדלה כ"ק אדמו"ר שליט"א בירך על האש שהביא ריל"ג לפניו. העומדים קרוב ראו שאחרי הבדלה פני כ"ק אדמו"ר שליט"א משתנים...

לאחר מכן הוסט השטיח לצד והאגרז הועמד בקרן המזרחית-דרומית (מקום הישיבה הרגיל). כ"ק אדמו"ר שליט"א ישב על גביו כשהסידור בידו. המחזה היה מבהיל (אך בכ"ז נראה כ"ק אדמו"ר שליט"א יותר טוב מאשר לפני שבת). עברו מהר לצד הקיר הדרומי ופנו לצפון כשמאות העוברים חולפים במהירות ליד כ"ק אדמו"ר שליט"א, לוחשים את הנוסח והוא במבט נוגה ועמוק מביט בעיניו הקדושות בפני כל אחד. הניחום המהיר נמשך כ-20 דקות, כשבמהלכן הספיקו מאות רבות לחלוף כמעט במרוצה. אחר-כך עלה לחדרו ומיד נסע לביתו.